Sponsorbudget Ajax groeit naar 29 miljoen euro

Sponsorbudget Ajax groeit naar 29 miljoen euro
  • Sponsoring
  • 27 sep 2017 @ 11:20
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringZakelijkVoetbal

Voetbalclub Ajax presteert sportief matig, maar kan wel bogen op goede jaarcijfers. De club realiseerde een netto winst van 49,5 miljoen euro, op een omzet van 118,2 miljoen euro. Ook het sponsorbudget groeit mee (+2,4 miljoen euro). De sponsoring-omzet is met 29,1 miljoen euro ruimschoots meer dan de concurrenten PSV en Feyenoord.

Ajax presenteerde de jaarcijfers maandagmiddag. De aandacht ging daarbij vooral naar de goede liquide positie, die in schril contrast staat met de prestaties op het veld. Critici vinden dat Ajax zich meer had moeten roeren op de transfermarkt.

Ondertussen is Ajax ook hel succesvol op het commerciële vlak. De stijging van de sponsoromzet komt door nieuwe sponsoren als Suitsupply en Zillertal en hogere inkomsten van bestaande sponsoren als Vriendenloterij, TUI en ABN Amro. Ziggo en Adidas betaalden extra bonussen vanwege de Europese prestaties.

Nieuw clubrecord

Voor Ajax zijn de sponsorcijfers een nieuw record. Ook vorig jaar overtrof de club al de commerciële prestaties uit het verleden. Een mooie opsteken dus voor commercieel directeur Menno Geelen, die eind vorig jaar promoveerde naar de clubdirectie. Ajax doet het dus goed in een al met al dalende sponsormarkt.

Wie de cijfers bestudeert, komt tot de conclusie dat sponsoring een belangrijk aandeel heeft in de budgetverschillen met de twee sportieve concurrenten PSV en Feyenoord.

Daar waar Ajax 29 miljoen euro binnenhaalt, moeten PSV en Feyenoord het doen met respectievelijk 17 en 14 miljoen euro. Dat bedrag is trouwens exclusief business seats en skyboxen. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken