‘ANWB & Autotaalglas stimuleren automobilisten veilig op weg te gaan’

‘ANWB & Autotaalglas stimuleren automobilisten veilig op weg te gaan’
  • Algemeen
  • 16 dec 2014 @ 09:47
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

Mobiliteit en veiligheid zijn zowel voor Autotaalglas als vereniging ANWB belangrijke thema’s. Waar de ANWB met de Wegenwacht automobilisten met pech in de volle breedte helpt, is Autotaalglas specialist in ruitreparatie en -vervanging. De partijen slaan in een crossmediaal partnership de handen ineen om mobiliteit en veiligheid op de weg te verbeteren. ‘Een evenement als de Vakantiecheck bevestigt dat we in expertise op elkaar aansluiten.’

Met 54 vestigingen door het hele land, is Autotaalglas specialist in het repareren en vervangen van autoruiten. Daarnaast biedt de franchiseorganisatie mobiele service aan huis. Onderscheidend van de rest van de markt is het vervangend vervoer dat Autotaalglas haar klanten biedt: de ‘funcar’ Mini, een populaire auto die zelfs bestuurders van grote leasebakken doet smelten. ‘Onze doelgroep bestaat eigenlijk uit alle autobestuurders’, zegt Bob Werensteyn, commercieel directeur van Autotaalglas. ‘In de relatief kleine zakelijke markt zijn we vrij dominant, maar de particuliere markt is veel groter. Samenwerking met de ANWB biedt de kans om via uiteenlopende kanalen met die markt te communiceren. Nederland kent acht miljoen auto’s, de ANWB heeft vier miljoen leden. Van alle autobestuurders zou zo’n 50 procent ANWB-lid moeten zijn, het bereik is dus enorm.’

20.000 ANWB-leden gratis Servicepakket
Sinds het voorjaar van 2014 is Autotaalglas partner van de ANWB. De eerste gezamenlijke campagne liep van mei tot augustus. Volgens Babette Hessels, Marketing Communicatie Coördinator bij Autotaalglas, was die actie direct een groot succes. ‘Op vertoon van de ANWB-lidmaatschapspas ontvingen leden in een Autotaalvestiging een gratis Servicepakket, met onder meer een ruitcontrole, antidiefstal beveiliging van de kentekenplaten en een attentie.’ Volgens Esther Tuit, marketeer ANWB Ledenvoordeel was de actie geslaagd voor beide partijen. ‘We hebben zo’n 20.000 ANWB-leden blij kunnen maken met mooi ledenvoordeel. We communiceerden de actie via de Kampioen, maar ook online, via de ANWBLedenvoordeelportal en -nieuwsbrief.’ Bovendien maakten ANWB-leden tegen inlevering van de coverpas die op iedere Kampioen zat geplakt, oplage 3,5 miljoen, kans op een weekend rijden in een Mini. De actie was zo succesvol, dat die werd verlengd, ook verlootte Autotaalglas een tweede weekend in de Mini.

Vakantiegangers veilig de grens over
Werensteyn: ‘We zoeken elkaar op als we kansen zien die beide merken kunnen versterken. Zo vroeg de ANWB ons deze zomer mee te doen aan de Vakantiecheck. Bij grensovergang Hazeldonk bood de ANWB samen met verschillende partners reizigers een gratis check aan. Zo deed de Wegenwacht een globale check van auto’s en caravans en controleerden wij ruiten. Samen zorgden we ervoor dat Nederland veilig op vakantie ging. Die contactmomenten met automobilisten zijn heel waardevol.’ Bovendien bevestigt zo’n evenement dat ANWB en Autotaalglas als samenwerkingspartners in expertise goed op elkaar aansluiten, vindt Tuit. ‘Aan het begin van het jaar zetten we samen een basis neer voor een communicatieplan. Waar mogelijk wordt ook buiten dit plan gekeken hoe we elkaar kunnen aanvullen.’ In het najaar van 2014 ging de tweede grote actie van Autotaalglas van start. Tuit: ‘ANWB-leden krijgen op vertoon van hun ANWB-lidmaatschapspas een gratis Twist&Go als ze bij ruitschade of ruitvervanging aankloppen bij Autotaalglas. De Twist&Go is een handig apparaat dat de laadklep van een auto dichthoudt bij het vervoeren van grote lading. Deze give away sluit helemaal aan bij ons speerpunt ‘veilig op weg gaan’.’

Onderwegspecial en Weer op Weg-magazine
Voor beide acties maakte Autotaalglas gebruik van het crossmediale platform van de ANWB. Hessels: ‘In de Kampioen zetten we voor de voorjaarsactie de middenpagina’s en coverpas in, voor de tweede actie een achterpagina. Bovendien waren we online goed zichtbaar: via actiepagina’s op onze eigen site en die van de ANWB, online bannering, Adwords en social media.’ Naast de twee grote acties en de Vakantiecheck bracht Autotaalglas haar merk voor het voetlicht middels een interview in de Onderwegspecial. ‘Een groot gedeelte van deze glossy over mobiliteit werd meegeseald met de Kampioen. Een van onze franchisenemers liet zich interviewen over zijn werk. Zo kreeg de lezer echt een beeld van wat je kunt doen als je ruitschade hebt.’ Ook het Weer op Weg-magazine besteedde aandacht aan Autotaalglas. Tuit: ‘Dit magazine is bedoeld voor leden die wachten tijdens reparatie door de Wegenwacht. Hiermee wordt hun wachttijd veraangenaamd en houden ze een boekje met leuke artikelen en Ledenvoordelen over aan het pechmoment.’

Meer naamsbekendheid dankzij campagnes
De resultaten van de eerste campagne zijn positief: veel response, tevreden leden én franchisenemers. Hessels: ‘We hadden erg veel traffic. De actie was gratis voor leden, ze hoefden alleen een bezoekje aan de vestiging te brengen. Kennismaking met onze vestigingen was een van de belangrijkste doelstellingen. Autoruitschade is een non-interestproduct, automobilisten willen er liever niets mee te maken hebben. Toch hopen we dat we met deze campagnes de spontane naamsbekendheid vergroten.’ De samenwerking kwam voor Autotaalglas op een juist moment. ‘Dit jaar is Autotaalglas van start gegaan met een nieuwe campagne en veranderden we onze pay-off van ‘Autotaalglas laat je niet barsten’ naar ‘Autotaalglas helpt’. In de samenwerking met de ANWB krijgen we de kans onze vernieuwde uitingen de wereld in te helpen.’ Zowel Tuit als Werensteyn kijken ernaar uit samen plannen uit te werken voor 2015. Werensteyn: ‘Er is geen andere vereniging met zo’n bereik naar de particuliere klant. Onze kernwaarden, zoals deskundigheid en betrouwbaarheid, raken elkaar. Bovendien biedt het portfolio van de ANWB voldoende aanknopingspunten voor een langdurig en veelzijdig samenwerkingsverband.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met ANWB
tekst: Annemijn Molenaar




 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken