Marketingtrendonderzoek 2014: Klant als kompas in 2014

Marketingtrendonderzoek 2014: Klant als kompas in 2014
  • Algemeen
  • 22 apr 2014 @ 12:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • OnderzoekTrendsKlantContent

45% van de marketeers noemt het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave in 2014. Samen met contentmarketing en authenticiteit is klant centraal het onderwerp waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Dat blijkt uit het 11de Marketingtrendonderzoek van Berenschot waar meer dan 360 marketeers aan deelnamen en dat vandaag gepubliceerd wordt in het vakblad MarketingTribune.

Stijgers en dalers
Moest klant centraal vorig jaar de 1ste plek nog delen, dit jaar lijkt er geen maat op deze trend te staan. Contentmarketing komt dit jaar met stip binnen op de 2de plek. De top-3 wordt net als vorig jaar afgesloten door authenticiteit. Op nummer 4 is big data aan een opmars begonnen, waar deze trend in 2013 nog op plek 11 stond. Storytelling handhaaft zich op plek 5. Ook innovatie en idee-generatie en accountability, worden veel genoemd. Social media is gezakt van plek 2 naar plek 9. MVO vorig jaar nog goed voor de 8ste plek, zakt nu naar plaats 15. ‘Het doel is om de klant centraal te stellen en dit tastbaar maken door de juiste content te leveren. Door grote hoeveelheid data te verzamelen en te analyseren verwachten marketeers dit jaar een eind te komen’, verklaart Rob Lindner van Berenschot.

Verschillen sectoren
Net als vorig jaar zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren. Marketeers in de retail en de industrie geven aan meer te focussen op contentmarketing dan hun collega’s in de zakelijke dienstverlening. Zij proberen dit jaar de klant nog meer centraal te stellen. Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is ook duidelijk. Waar de marketingmanager of communicatie- en pr-professionals hun heil zoeken in contentmarketing, richt de directie zich meer op big data en accountability. ‘Er moet voorkomen worden dat er een disconnectie ontstaat tussen het beleidsbepalende en uitvoerende deel van de organisatie. Dit omdat marketeers als vooruitgeschoven post van de organisatie juist goede interne communicatie nodig hebben’, zegt Lindner. Hij zal tijdens de Multichannel Conference op 23 en 24 april 2014 in de Jaarbeurs in Utrecht de verdere uitkomsten van het onderzoek presenteren.

Deelnemers onderzoek
Het Marketingtrendonderzoek van Berenschot geeft een beeld van de ontwikkelingen in marketingtrends. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de 11de keer in successie georganiseerd. Er namen dit keer 366 marketeers deel, afkomstig uit de retail, industrie, zakelijke dienstverlening, financiële dienstverlening, overheid en maatschappelijke organisaties, agrifood en overige sectoren. Van alle deelnemers geeft 22% aan op directie- c.q. commercieel managementniveau werkzaam te zijn. Marketingmanagers en specialisten vertegenwoordigen 32% van de respondenten. Daarnaast is 16% communicatiespecialist; de overige 30% is werkzaam in overige commerciële functies.

De initiatiefnemers van het Marketingtrendonderzoek 2014 zijn Berenschot, MarketingTribune, Marketingfacts, Marketing Executive Center (MEC), Platform Innovatie in Marketing (PIM), VM Magazine en Stem (Industrial Marketing Centre).

Berenschot
Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met 350 medewerkers wereldwijd en werkt al ruim 75 jaar voor opdrachtgevers in de publieke en private sector. Berenschot is een oer-Nederlands bureau met een internationale oriëntatie. Met een vestiging in de Europese hoofdstad Brussel sinds 1962, als partner in de E-I Consulting Group, een Europees samenwerkingsverband van toonaangevende adviesbureaus, en met diverse (maatschappelijke) projecten wereldwijd.Meer informatie: www.berenschot.nl.
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken