Nieuwe zomerrubriek: In het wiel van... Marit Huisman (Basic-Fit)

Nieuwe zomerrubriek: In het wiel van... Marit Huisman (Basic-Fit)
  • Algemeen
  • 22 mei 2024 @ 11:44
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Deze zomer kruipt Marketingtribune virtueel in het wiel van gepassioneerde marketeers op de racefiets en vraagt ze het tricot van het lijf. In de eerste aflevering Marit Huisman, International Brand Manager bij Basic-Fit.

Bij wie duiken we in het wiel?

Ik ben Marit Huisman, 35 jaar en woon in het gezellige Amsterdam-Noord. Ik heb mijn hele carrière in de sportwereld gewerkt: eerst meer dan 13 jaar in de wielersport, bij onder andere Rapha, en de laatste anderhalf jaar bij Basic-Fit. Daar heb ik het hele merk onder mijn hoede. Ik ontwikkel en implementeer strategieën om onze merkidentiteit, merkbekendheid en merkvoorkeur te versterken. Daarnaast zijn we dagelijks bezig om de fitnessmarkt te vergroten met het verbeteren en optimaliseren van onze propositie en initiatieven om fitness toegankelijk te maken voor iedereen.

Waarom racefietsen/wielrennen?

Avontuur en natuur! Nieuwe routes verkennen en op stap met vrienden. Met wielrennen of mountainbiken kun je het zo spannend maken als je zelf wilt: een relaxed ritje of volle bak gaan. Op de MTB kun je super technisch rijden of gewoon rustig door de bossen cruisen. Keuze genoeg. Plus: je bent lekker weg uit de stad en helemaal in de natuur. Wat wil je nog meer?

Fiets je alleen of in een groep?

Absoluut in een groep!

Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?

Als ik alleen fiets, dan staat Beyoncé op repeat! En verder luister ik naar R&B en hiphop.

 Hoe lang fiets je al?

23 jaar, best een lange tijd alweer.

Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?

Een Cannondale Supersix Evo voor op de weg en een Canyon Lux mountainbike. Elke trap is raak, compact, flexibel maar snel. Elke rit op een van deze fietsen is een feestje!

Hoe vaak zit je op de fiets per week en hoeveel km maak je gemiddeld per rit?

Hmmmmm……. Als ik 50-100 km per week fiets, is het al veel. Tegenwoordig ga ik wat vaker naar de gym (natuurlijk) of hardlopen, want fietsen in de regen is niet meer mijn ding. En met de winter die we hadden, had ik een goed excuus. Het verschilt echt per week en per rit, ik doe van alles en nog wat!

Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?

Ik vind veel vrouwen in het profpeloton fantastisch. Hun toewijding en mentaliteit zijn geweldig, en elke race is een spektakel (veel leuker dan het mannenwielrennen, als je het mij vraagt). Maar als ik één iemand moet kiezen, dan is het Marianne Vos. Wat zij voor het wielrennen heeft gedaan, hoe lang ze al meedoet met de top, en hoe slim ze op de fiets is, dat is echt bijzonder. Een voorbeeld, zowel op als naast de fiets.

Tour de France of Giro? En waarom?

De Giro Donne! Deze wordt al 35 jaar georganiseerd voor vrouwen, en de organisatie zet zich er met hun hele ziel voor in. Ondanks de financiële uitdagingen krijgen ze het elk jaar weer voor elkaar. Het is altijd een strijd, met prachtige routes en omgeving. Echt een genot om naar te kijken! Plus altijd een fantastische strijd voor algemeen klassement en de etappes.

Wat is je devies op de fiets?

Hoe hoger de sok, hoe harder de snok. (er een snok aan geven (Gerrie Knetemann): extra hard gaan rijden of een laatste krachtexplosie -red.)

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Ik vond het heel bijzonder toen ik in 2010 werd geselecteerd voor de Giro d’Italia met het nationale team. Wat een ervaring!

 Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?

De Cape Epic (grootste mountainbikewedstrijd ter wereld - red.) staat hoog op mijn verlanglijstje om ooit nog eens te doen (je moet blijven dromen he!). Nu fiets ik voornamelijk om mijn basis te onderhouden zodat ik aan leuke evenementen zoals Graveller kan meedoen.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Lange afstanden fietsen vereisen uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen, net zoals het opbouwen van een merk en het behalen van doelen. Het kost tijd om een goede conditie op de fiets op te bouwen, en het vergt ook tijd en geduld om een merk te laten groeien en duurzame resultaten te behalen. Je verandert niet in één dag de wereld, net zoals je niet in één dag een topconditie bereikt. Het draait allemaal om toewijding en consistentie!

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?

Natuurlijk zijn ook wij bezig met het gebruik van AI om onze processen te optimaliseren en efficiënter te werken, en om schaalbaarheid te bereiken. De discussie rondom de AI-campagne van Under Armour vond ik bijvoorbeeld erg interessant. Het is bizar wat je met AI kunt maken, maar ook belangrijk om ethische overwegingen in gedachten te houden. Daarnaast is het creëren van een goede campagne uitdagender dan ooit. Hoe zorg je ervoor, met zoveel verschillende platformen en adverteerders, dat je opvalt met de juiste boodschap op het juiste kanaal om de effectiviteit van je campagne te vergroten?

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

Wij hebben echt de mooiste baan ter wereld! Elke dag zijn wij bezig met gedragsverandering om mensen écht aan het sporten te krijgen en ervoor te zorgen dat ze blijven gaan. We proberen te begrijpen wat mensen motiveert om te sporten en welke obstakels hen tegenhouden, zodat we hierop kunnen inspelen. Ons doel is om fitness voor iedereen toegankelijk te maken. Met de voortdurend veranderende behoeften van consumenten is het een uitdaging om altijd kort op de bal te spelen, zonder onze langetermijnstrategie uit het oog te verliezen.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken