Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef

Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef
  • Algemeen
  • 21 jun 2025 @ 15:01
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Kika Douglas is sinds januari 2024 Executive Creative Director van LePub Amsterdam, onderdeel van het internationale Publicis-netwerk. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met haar over creatief leiderschap, innovatie, cultuur, het bouwen van merken, internationale samenwerking en de rol van AI.

Kika Douglas woont al ruim acht jaar in Amsterdam en voelt zich zichtbaar thuis in de stad en ook binnen het bureau. Samen met de eveneens nieuwe managing director vormt ze het leidersduo van LePub Amsterdam. Haar rol is helder: ‘Ik ben de creatieve eindverantwoordelijke. Mijn missie is om het werk te blijven versterken en een sterk portfolio neer te zetten dat trouw blijft aan de waarden van LePub: cultureel relevant werk maken dat resoneert met consumenten, merken bouwt én creatief excelleert. Specifiek in het filiaal Amsterdam ligt de focus op digital, tech en innovatie. ‘We versterken onze digitale, experiëntiële en data-gedreven creativiteit’, stelt Douglas. ‘We werken veel samen met LePub Parijs en Milaan en bouwen aan een divers team met uiteenlopende skills. Niet alleen traditioneel advertising-talent, maar ook mensen met ervaring in merkbeleving en digitale innovatie.’ Amsterdam is volgens haar aantrekkelijk voor creatieven van over de hele wereld. ‘Ik heb het geluk dat veel mensen graag met me blijven samenwerken. Sommigen van eerdere bureaus zijn me gevolgd. En we zoeken wereldwijd. We hebben mensen uit Brazilië, Colombia, Scandinavië, China...’

Moedige klanten
Douglas benadrukt het belang van de juiste balans tussen creativiteit, data, technologie en cultuur. ‘Wat LePub bijzonder maakt, is dat we al vroeg begonnen zijn met merken bouwen via cultuur. Nu combineren we dat met innovatie: data, technologie, maar vooral wat het oplevert. We geloven sterk in creatief gedreven business transformatie.’ Dat vraagt volgens haar ook om moedige klanten. ‘Niet veel bureaus kunnen dat, want het vereist een unieke combinatie van skills, visie en lef. Maar ik geloof niet dat dat bepaalde klanten uitsluit. Iedereen kan dat pad bewandelen, als je maar de juiste partner hebt.’

Een merk dat niet durft te transformeren, blijft slechts reclame maken

Een concreet voorbeeld van zo'n project is Fixable, ontwikkeld voor Philips. ‘Het biedt een oplossing voor een groot probleem in onze consumptiemaatschappij: we kopen te snel iets nieuws in plaats van iets te repareren. Fixable maakt het makkelijk voor mensen om hun producten te repareren met hulp van 3D-geprinte onderdelen. Het is empathisch, goed uitgevoerd en moedig van Philips om hiermee te komen.’ Het project begon in Tsjechië, maar is wereldwijd toepasbaar. ‘De bestanden zijn overal te downloaden. De communicatie verschilt per markt, maar het idee is universeel.’

Unieke combinatie
Volgens Douglas zit de kracht van LePub ook in het internationale netwerk. ‘We werken nauw samen met andere kantoren, zoals Milaan en Bogotá. We zoeken universele waarheden die ruimte laten voor lokale nuances. Die samenwerking maakt ons werk krachtig.’ Wat de Amsterdamse vestiging precies onderscheidt binnen het netwerk? ‘We hebben een unieke combinatie van technologie, innovatie en digital experience. En natuurlijk het dreamer-DNA van LePub: onafhankelijk, gepassioneerd, met een mentaliteit van “alles is mogelijk”. De passie van het team was een van de grootste positieve verrassingen toen ik begon. Talentvol, betrokken en met veel menselijke kwaliteit.’ De aanpak werpt zijn vruchten af. LePub won in Cannes 2025 meerdere prijzen, waaronder voor Heineken en Philips. Maar wat maakt werk Cannes-waardig? ‘Voor mij moet het werk origineel zijn en iets in je brein “aanzetten”. Iets wat je niet meer kan “ont-zien”. Het moet intuïtief logisch zijn, simpel maar briljant. En vaak zit er ook spanning in – iets dat schuurt, dat je net uit balans brengt als kijker of jurylid.’

In beweging zetten
Kan advertising de wereld veranderen? ‘Reclame op zich niet, maar merken hebben vandaag de dag meer invloed dan politici of overheden. Wat we doen bij LePub is veel meer dan reclame. Merken als Heineken en Philips pakken echte maatschappelijke issues aan. Als meer merken hun platform goed gebruiken, kunnen we samen iets in beweging zetten.’ Over de rol van AI binnen creativiteit is Douglas duidelijk. ‘Het is een krachtige tool, maar ik geloof niet dat het creativiteit zoals wij die kennen zal vervangen. Creativiteit is wat ons mens maakt. AI mist vaak emotie, verrassing, magie. Het kan ondersteunen, maar het menselijk perspectief blijft essentieel.’ Wat moeten marketeers vooral meenemen uit Cannes? ‘Laat je inspireren. Zoek naar werk dat je raakt en stel jezelf dan de vraag: waarom raakt dit me, en hoe kan ik dit toepassen op mijn merk, binnen mijn schaal? Stel jezelf eerlijke vragen over wat je merk in de wereld zet en welke gedragingen je wilt veranderen.’

En haar eigen creatieve filosofie? ‘Create without excuses. Ik neem verantwoordelijkheid voor wat ik maak en hoe ik teams leid. Geen excuses, maar reflectie, groei en actie. Dat maakt mij een betere creative en helpt merken om verder te komen.’

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken