Trend 2013: the maker movement

Trend 2013: the maker movement
  • Algemeen
  • 22 feb 2013 @ 00:00
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Sustainable

Als trendwatcher en merkstrateeg maak ik ieder jaar een trendreis om nieuwe inzichten op te doen voor mijn trendonderzoek. Vorige keer bezocht ik China waar sprake is van een booming economie. De economische situatie in het Westen is geheel tegenovergesteld. Omdat de crisis de VS eerder en harder heeft geraakt dan bij ons in Europa was ik benieuwd naar de reactie op de crisis in NewYork, een stad vol jonge, creatieve en ambitieuze mensen. Ik heb twee trends mee teruggenomen uit NY: re-connect with real life en the maker movement. Hieronder belicht ik the maker trend, omdat deze de aanjager zal zijn van de nieuwe innovatiegolf.


Voor het complete trend report New York 2013, klik hier of scroll naar beneden. Hierin vind je ook de beelden die het onderstaande verhaal tot leven zullen brengen.

De makers
Je ziet in de VS dat de economische crisis mensen stimuleert om zelf weer dingen te gaan maken. Do-it-yourself is de manier om weer grip te krijgen op je eigen leven. Vaak zijn het producten die je gemakkelijk zelf kunt maken zoals mutsen, sieraden, accessoires en voeding. Zo is er in NY een hausse aan lokale food markten waar mensen hun eigen gemaakte macarons, organic tomatensaus en broodjes schnitzel verkopen.
Maar naast deze smaakmakers is er een fors groeiende groep Makers actief in technische producten, omdat geavanceerde productietechnologie toegankelijk is geworden voor eenieder. Deze groeiende groep individuen is aan de slag om hun eigen speelgoed, meubels, robots en drones te bouwen.

Made by Me
Op dit moment is Designed by Me het hoogst haalbare als zelfstandig creator. Want voor de productie van jouw product blijf je afhankelijk van de grote jongens met hun productiehallen. Maar ondertussen is deze productiewereld aan het democratiseren omdat de dure machines beschikbaar komen voor eenieder. Niet alleen de bekende 3D-printers zijn te koop, maar ook professionele laser cutters, drillers en modelling machines zijn bereikbaar geworden. Waar veel ontwerpen blijven hangen op de ontwerptafel kan nu de slag worden gemaakt naar productie en echte concrete producten die Made by Me zijn.

Productie-abonnement
In de VS is er een opkomst van moderne werkplaatsen, zoals 3Ward, GE Garage en Techshops. Hier neem je abonnement, net als bij de sportschool, om gebruik te maken van alle apparaten. Je kunt getraind worden en onder begeleiding van experts gebruik maken van de nieuwste productietechnologie. Op deze plekken is er ruimte om zelf te creëren, zelf te produceren en zelf je producten (online) te verkopen aan de hele wereld. De ultieme creatieve broedplaats voor de Do-it-yourself-beweging.

Internetmentaliteit
De tijd dat makers, uitvinders, alleen op hun kamertje zaten te knutselen is voorbij. De internetmentaliteit van delen en samen verder bouwen wordt ook slim toegepast bij De makers. Ze zoeken elkaar (online) op, delen ervaringen, crowdsourcen hun geld en bouwen samen aan nieuwe productinnovaties. Het is een kwestie van tijd voordat de nieuwe Googles, Facebooks en YouTubes opstaan. Net als bij internet zullen zij gaan zorgen voor een nieuwe innovatieboost, ten gunste van de Amerikaanse economie.

Terug naar lokaal produceren
De bestaande massaproducenten zullen flink last gaan krijgen van deze Makers met hun kleinschalige, flexibele, lokale productie. Maar de Makers zullen ook de aanjager zijn bij de grote spelers om hun productie terug te brengen van globaal naar lokaal niveau. Nu vindt de productie veelal centraal plaats, liefst in een lagelonenland, om de kosten te drukken. Maar als straks De makers de productietechnologie hebben doorontwikkeld en er bijna geen arbeid meer aan de pas hoeft te komen, dan zullen de grote jongens hun fietsen, serviezen, meubels en t-shirts gewoon weer om de hoek laten maken, daar waar wij wonen.

Trend Report NewYork 2013 - Peter Heshof - BLOOM 

Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken