Hoe kom je op het idee?

  • Algemeen
  • 11 mei 2015 @ 00:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Strategie

Je herkent het vast. Er moet een idee bedacht worden. Een product, een naam, een nieuwe klantpropositie. Waar je voorheen een gespecialiseerd bureau kon bellen, wordt vandaag de dag van jou als marketeer verwacht dat je het idee zelf bedenkt. Dus wat doe je? Juist, een dagje de hei op. Met een aantal van je collega’s. In een andere omgeving, mooie vergaderruimte, wat creatieve producten op tafel, een Nespresso-apparaatje om de hoek en twee splinternieuwe flip-overblokken op de standaard. Je bent er klaar voor, laat maar komen die ideeën.

Twee uur en vier Nespresso’s later ben je niet verder dan het lijstje ideeën dat al in de la lag. Van de vorige heisessie. Op de flip-over staan wat melige tekeningen van collega’s, de postitmemo’s zijn gebruikt voor de uitgespuugde kauwgompjes. En je vraagt je af, een goed idee, hoe kom je er eigenlijk op?

Het is eigenlijk heel simpel; een goed idee bedenk je niet, die maak je. Door keihard te werken. En door de juiste tools te gebruiken. Een goede opleiding bijvoorbeeld. Jarenlange ervaring in het bedenken van ideeën is ook nooit weg. Maar mis je dat nou allemaal en moet je toch binnen een ochtend met wat collega’s dat grote Idee bedenken, maak dan gebruik van wat denkmanieren. Zelf passen we er in onze co-creatie sessies 6 toe. Ze zijn even eenvoudig als doeltreffend. Ze zijn een open deur en worden juist daarom zo vaak over het hoofd gezien. Hier komen er drie.

1- Draai het om.

Het klinkt simpel, en zo is het ook. Probeer dingen eens letterlijk om te draaien. Er kan zomaar een goed idee uit ontstaan. Als een schip normaal door het water klieft, kun je hem ook eens door de woestijn laten zeilen. Zo ontstond het idee voor Agis. Het idee voor de tweede film was al snel gemaakt; een vliegtuig dat onder water zou vliegen. Door een onderwerp om te draaien ontstaan nieuwe werelden. Iets wat normaal koud is maak je warm (Ola’s Magnum was een van de eerste ‘warme’ ijsjes en hielp ze met hun ijs de winter door), wat zwaar is licht en wat licht is zwaar.

 


En wat Vodka wordt genoemd geef je de naam Akdov. Voilà, een prachtig Amsterdams premium Vodka met een Russisch tintje is geboren.

 


2- Maak gebruik van clichés

Altijd fijn, een cliché. De bekendheid van het gegeven krijg je er gratis bij. Je maakt gewoonweg gebruik van iets wat al bestaat. Geef er een eigen draai aan en het is van jou. Of combineer twee clichés en er ontstaat een nieuwe. Uit de melange van Chanel’s No 5 en een overbekende huis-tuin-en-keukengieter ontstaat een nieuw cliché. Dat je meteen helpt jezelf te positioneren als ‘ik ben niet snel onder de indruk van poeha’.



 

3- Ga er letterlijk mee om.

Een open deur? Misschien. Simpel? Tuurlijk. Levert het je ideeën op? Gegarandeerd. Maak een idee door een onderwerp onder het vergrootglas te leggen. Maak er een letterlijke vertaling van. Zoals een ‘ogenblik’ opeens een blik voor de ogen wordt. En daarna meteen een blik om je ogen in op te bergen. En associeer door op die vertaling. Zo maak je bijvoorbeeld zomaar een idee voor een energydrank. Weg van de geijkte duiveltjes, rode pepers of vleugels.

 



Voor het maken van ideeën ontstaat een recept. De ingrediënten zijn een goede strategie, wat tijd om te focussen, geloof in je eigen creativiteit en een paar simpele tools. Zo simpel als de drie hierboven. Pas ze zoveel mogelijk toe. Oefen ermee. Speel ermee. Ze maken je ideeën beter, merkwaardiger, impactvoller. En je maakt ze sneller. Dat voorkomt een hoop dagjes op de hei.

Succes!
 

Alex van der Weide & Robbert Jansen
marketingstrateeg & creative The48hrs

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken