Kortingsbonnen-onderzoek: 'consument wantrouwt te hoge korting'
- Food-en-retail
- 27 mei 2013 @ 00:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Acties
- 27 mei 2013 @ 00:00
- Redactie MarketingTribune
Een waardebon heeft voor meer dan 50 procent van de Nederlanders wel een keer geleid tot een aankoop die ze normaal niet zouden doen. Vooral jongeren zijn gevoelig voor waardebonnen en gebruiken deze eerder dan ouderen. Ook bewaart en gebruikt bijna 90 procent van de consumenten de waardebonnen die zij toegestuurd krijgen. Dat blijkt uit het Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 uitgevoerd door Affiliprint, een affiliatemarketingbedrijf. Het rapport is geschreven op basis van een onderzoek onder consumenten rondom de beleving van waarde- en kortingsbonnen.
Steeds meer organisaties brengen hun product of dienst door middel van een waardebon onder de aandacht. Ruim 30 procent van de consumenten maakt daarom ook meer gebruik van waardebonnen dan voorheen. De waardebonnen die per e-mail en als bijlage bij een pakket worden verstuurd, wordt door meer dan 80 procent van de consumenten (zeer) gewaardeerd, blijkt uit het onderzoek. Mobiele waardebonnen die een QR-code bevatten, zijn het minst populair en worden door slechts 30 procent als nuttig gezien.
Succesfactoren
Het onderzoek toont ook aan dat de hoogte van de korting bepalend is voor het succes van de actie. In alle sectoren wordt een korting van 25 procent gezien als optimaal. Een te lage korting zet niet aan tot actie en een hoge korting, van bijvoorbeeld 50 procent, wordt als ongeloofwaardig ervaren en leidt dan ook niet tot hogere conversie. Overige factoren waardoor consumenten een waardebon niet gebruiken zijn:
1. Een te hoog minimaal aankoopbedrag
2. De waardebon is alleen geldig voor nieuwe klanten of bepaalde producten
3. De looptijd van de waardebon is verlopen
4. De hoogte van de waardebon is te laag
5. De waardebon heeft een onbekende afzender.(PvWK)
Over Affiliprint
Affiliprint is in 2010 opgericht in Oldenburg, Duitsland als eerste bedrijf dat het online affiliatemodel offline inzet. Sinds januari 2013 zijn ze actief in Nederland. Voor het eerst kunnen ook offline kanalen performance based worden ingezet. Affiliprint fungeert als netwerk dat het klantcontact van zijn partners openstelt voor gerichte marketingacties door derde partijen.
Het bedrijf ontving in 2011 de Europese startersprijs Enable2start van de Financial Times Deutschland. Affiliprint vond onlangs investeerders met Nordwest Zeitung (NW Digital) en de KWF bankengroep. Andere investeerders zijn onder meer Business Angels, Venturecapital.de en Corporate Finance Partners.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers