Nieuw online platform Voeding Vooruit door levensmiddelenindustrie

  • Food-en-retail
  • 14 nov 2013 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieFood

‘Wat doet de voedingsmiddelenindustrie om consumenten minder zout, minder vet en kleinere porties te laten eten?’ Een kritische vraag die door politiek, burger en media met regelmaat wordt gesteld. Met het nieuwe online platform Voeding Vooruit wil de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) hier structureel antwoord op bieden.

Veel levensmiddelenfabrikanten investeren in het terugdringen van overgewicht en andere gezondheidskwesties, maar dat gebeurt vaak zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven en bijna als vanzelfsprekend. Op de nieuwe site Voeding Vooruit laten producenten zien wat ze doen om producten beter in een gezond voedingspatroon te laten passen. Of het nu gaat om zoutreductie in verschillende productcategorieën of de wijze waarop producenten zich in hun gemeente met kennis, communicatiekracht, ervaring en financiële middelen inspannen om Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) te krijgen.

“Het kan altijd beter”
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Natuurlijk moeten we onszelf niet op de borst kloppen. Als we bijvoorbeeld kijken naar het hoge percentage van mensen met overgewicht, kunnen we constateren dat we er nog lang niet zijn. Het moet en kan altijd beter, daartoe blijft de industrie zichzelf uitdagen.” Wel is het belangrijk om nuance in het debat te brengen, vindt de FNLI. “Zo vraagt productaanpassing tijd en investeringen, want ingrediënten als zout, suiker en vet hebben, naast smaak en kwaliteit, diverse belangrijke functies, bijvoorbeeld de textuur van het product of de microbiologische veiligheid (de houdbaarheid). Toch gebeurt er al veel op dit gebied. Voeding Vooruit heeft als doel deze verhalen deze verhalen beter over de bühne te brengen”, aldus Den Ouden.

Productsamenstelling speerpunt
Het verbeteren van het voedingskundige effect van producten is een belangrijk speerpunt voor de voedingsmiddelenindustrie. In het Platform Productsamenstelling werken de FNLI en het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) samen om de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën in producten te verminderen en portiegroottes aan te passen. Per sector en/of productcategorie worden gezamenlijke afspraken gemaakt over de aanpassing van de productsamenstelling. De FNLI focust zich op dit moment op het reduceren van het zoutgehalte in de sectoren bakkerswaren, sauzen, soepen en kant-en-klaarmaaltijden. Ook de voortgang van deze ambities zullen te volgen zijn op www.voedingvooruit.nl. Het Platform hoopt de Vereniging van Nederlandse Cateringorganisaties en Koninklijke Horeca Nederland te kunnen betrekken en de samenwerking met de overheid hierover te intensiveren, meldt FNLI. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken