[Ondernemer van de week] Robbert de Jong - Looije Tomaten

[Ondernemer van de week] Robbert de Jong - Looije Tomaten
  • Food-en-retail
  • 3 jan 2014 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

Robbert de Jong, cmo van Looije Tomaten, lanceerde onlangs met zijn team Droomtomaten®. Op diverse redacties en bij geselecteerde winkels werden schalen met per stuk in zilver karton verpakte Droomtomaten® bezorgd, samenvallend met een grote PR campagne. Intussen werd ook de tussenhandel bewerkt en kon de consument zich verder online informeren. De Jong, die daarnaast o.m. ook dagelijks nieuwe tomatenrecepten verzorgt via www.honingtomaten.nl was en is er zeer druk mee en overziet intussen mooi resultaat. Dat maakt hem MarketingTribunes [Ondernemer van de week]. De redactie Food & Retail sprak De Jong over alle ins en outs van de spraakmakende Droomtomaat®.

1. Stel je zelf graag voor. 

Ik ben Robbert de Jong, getrouwd met Louise, vader van Hugo van 3 maanden en Vivian die 3 jaar is. Ik werk bij Looije Tomaten als marketingmanager. In de weken voor Kerst heeft Looije een nieuw merk geïntroduceerd, de Droomtomaten®. Die introductie heeft nogal wat losgemaakt in onze branche. 

2. OK, de Droomtomaten case, kun je aangeven waar deze om draaide (doel, voor wie) en hoe is de innovatie uitgevoerd?

Looije Tomaten wil mensen in staat stellen gezond te genieten. Dit doen we al een aantal jaren via ons merk Honingtomaten®, een klein, smaakvol trostomaatje. Deze zijn exclusief verkrijgbaar bij groentespecialisten en marktkramen en staan daar zeer goed bekend. Ze zijn een begrip onder tomatenliefhebbers in Nederland. Droomtomaten® is nu naast Honingtomaten® als nieuw merk geïntroduceerd. Opnieuw exclusief verkrijgbaar bij de specialisten.
We hebben Droomtomaten® geïntroduceerd als het broertje van Honingtomaten®. We wilden op die manier de kracht van Honingtomaten® mee laten werken aan een succesvolle introductie van Droomtomaten®. Dit idee van ‘het broertje van’ hebben we ver doorgevoerd. Als teaser is er in november al een geboortekaartje verstuurd naar de groentespecialisten van Nederland en België. Vanaf 13 december hebben we bij elke doos Honingtomaten® een promotiedoos Droomtomaten® cadeau gedaan. Dat werkte erg goed. In de weken voor Kerst heeft de groentespecialist namelijk veel meer consumenten in de winkel dan normaal. Dat gaf onze introductie een groter bereik. 

3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?

Het grafisch ontwerp van Droomtomaten® is uitgevoerd door Studio Prima. Zij hebben eerder ook het grafisch ontwerp gedaan voor Honingtomaten®. Dit gaf dus de nodige consistentie in het ontwerp en daarmee werd geborgd dat Droomtomaten® ook op dat vlak het broertje van Honingtomaten® werd. De opzet en de rest van de introductie hebben we volledig zelf uitgevoerd.


4. Is de Nederlandse tomatenmarkt een ingewikkelde?

De tomatenmarkt is een zeer dynamische markt. Het wisselende aanbod (vanwege weersinvloeden) leidt tot zeer wisselende prijzen. Dit alles wordt nog eens extra onder druk gezet door de beperkte houdbaarheid van het product. Een tomaat die rijp is moét je immers oogsten en binnen 1 of 2 dagen verkopen. Prijzen per kilo kunnen daardoor op telersniveau schommelen tussen € 0,01 per kilo in periodes met overproductie en € 5,- per kilo in periodes van schaarste. Consumenten merken hier vaak niets van, omdat de supply chain deze prijswisselingen verwerkt in de marge. Bovendien is het een markt waarin nauwelijks consumentenmerken bestaan. Er is dus geen binding tussen teler en consument. Ook dit maakt de onderhandelingspositie van telers zwakker.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

Wij zijn er trots op dat we met Honingtomaten® in staat blijken in de markt van groentespecialisten een merk neer te zetten dat meerwaarde heeft voor consument, supply chain en ons als teler. Het voelt als een prettige bevestiging dat Looije inderdaad in staat is mensen gezond te laten genieten.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

De introductie van Droomtomaten® is goed verlopen. Nu gaat het erom dat het merk zichzelf gaat bewijzen in de winkels. We zijn dus zeer benieuwd naar de reacties van consumenten en specialisten, en natuurlijk de verkoopcijfers van de komende weken. Afhankelijk daarvan zullen we bepalen hoeveel haast we gaan maken met de introductie van Droomtomaten® in Duitsland.

7. Nog ander nieuws over Looije Tomaten te melden?

Looije opent graag zijn deuren voor gezelschappen om eens een kijkje te nemen in onze hypermoderne kassen en ons verhaal aan te horen. Dus als mensen daar behoefte aan hebben, kan men contact opnemen.

Meer info: Droomtomaten
Honingtomaten op Facebook.

tekst: Peter van Woensel Kooy


Robbert de Jong (rechts) won eerder de titel Versmarketeer 2011 met Honingtomaten. Klik hier voor meer info.

Dit is het zevende interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG (De Telefoon Gids)

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken