Amsterdam krijgt steeds meer pop-up stores

Amsterdam krijgt steeds meer pop-up stores
  • Food-en-retail
  • 2 feb 2015 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenIntroductie

Failliete winkels worden in Amsterdam steeds vaker gebruikt als pop-up store, met name in winkelgebieden buiten het centrum. Leegstaande panden worden op deze manier tijdelijk ingevuld. Bekende merken gebruiken de ruimte vaak als outlet, of om hun merk te positioneren. Starters gebruiken de ruimte om hun product of concept uit te testen.

De vraag naar deze leegstaande panden neemt in de hoofdstad explosief toe, zo meldt Het Parool. In totaal staan 22 duizend winkels leeg.

Hutspot
Hutspot, inmiddels een begrip in Amsterdam, startte als pop-up conceptstore in de Utrechtsestraat en heeft nu twee winkels aan de Rozengracht en in de Van Woestraat.
'Gekaapt', een gezelschap van ondernemers, ontwerpers en andere creatieven, startte in de Jan Evertsenstraat om vervolgens te verhuizen naar de Kinkerstraat. Sinds eind 2014 heeft de winkel ook een vestiging in de Bilderdijkstraat.

Moeilijk in kaart te brengen
Exacte cijfers over pop-up stores zijn volgens Het Parool moeilijk te geven vanwege de vluchtige aard van de winkels. 'Het bijhouden is een te arbeidsintensieve klus,' stelt Gertjan Slob van winkelonderzoeker Locatus. 'Dan zou je elke twee weken de straat op moeten.' Maar Locatus constateert samen met de gemeente dat de vraag naar tijdelijke winkelruimte de afgelopen jaren snel is toegenomen.

Gedegen plannen
Niet alle pop-up winkels zijn succesvol. Vraag en aanbod sluiten met name in het Amsterdamse circuit niet goed op elkaar aan, merkt bemiddelaar Ans Jorritsma van Retail Estate Solutions. Zij zegt in Het Parool: 'Ik moet starters vaak uit de droom helpen. Ze denken wel 'even' een pand in de Negen Straatjes te vinden. Ook ontbreekt het ondernemers nog al eens aan een gedegen plan.’ Pandeigenaren zijn niet altijd enthousiast. Ze vinden tijdelijke verhuur gedoe en geven de verantwoordelijkheid niet graag uit handen. (Bron: Het Parool)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken