V&D overlegt toch verder met winkelverhuurders

  • Food-en-retail
  • 5 feb 2015 @ 11:30
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • SalesZakelijkWinkelen

V&D heeft vandaag het ultimatum voor de eigenaren van de 62 warenhuisvestigingen ingetrokken, zo heeft PropertyNL vernomen en heeft V&D bevestigd. Dat heeft interim-ceo Don Roach namens de retailketen volgens PropertyNL laten weten in een brief aan verschillende vastgoedeigenaren. Door de perikelen wordt ook de rol van V&D-eigenaar Sun Capital steeds duidelijker. Gaan zulke bedrijven de Nederlandse retail naar een hoger plan tillen?

Vastgoedadviseur Cushman & Wakefield had dinsdagavond overleg met de vastgoedeigenaren, meldt RetailNews, waarbij Roach op een later tijdstip aanschoof. C&W heeft volgens Roach toegezegd om op te treden als bemiddelaar in de gesprekken die moeten leiden tot een oplossing van het ‘korte termijn cash-probleem’. Daarvoor wil de retailer het structurele kostenniveau van zijn huur terugdringen, onder meer door efficiënter gebruik te maken van de beschikbare vierkante meters. Eerder lieten grote verhuurders zoals Lesley Bamberger van de Kroonenberg Groep weten dat huurverlaging onbespreekbaar is. 'We houden V&D aan hun contract.' Een oplossing voor de cash-problemen zou mogelijk liggen in een verkleining van het te huren vloeroppervlak. De retailketen zelf zou een herpositionering moeten overwegen.

Rush op cadeaubonnen
Volgens de verhuurders liet Roach dinsdag weten dat het warenhuisconcern vorig jaar een verlies heeft geleden van vijftig miljoen euro, tegenover 42 miljoen in 2013. Veel aanwezigen vonden de onderbouwing van de interim-ceo echter summier, meldt PropertyNL. Consumenten die vrezen dat V&D failliet gaat zouden inmiddels massaal hun cadeaubonnen inleveren. Binnenkort spreekt de rechter zich uit over een gedwongen loonsverlaging die V&D het personeel door de strot wil duwen. Hoeveel Don Roach zelf verdient is onbekend.

Stekker eruit zonder woekerwinst
De V&D-keten is eigendom van Sun Capital. Dit bedrijf is in 1995 opgericht door Marc Leder en Roger Krouse die collega's waren bij Lehman Brothers. Het fonds beheert circa $9 miljard wereldwijd. In 2010 kocht Sun V&D van KKR, Sun Capital zou volgens het FD toen 70 miljoen euro hebben betaald voor V&D. KKR nam in 2004 Vendex KBB (V&D, Bijenkorf en Hema) over voor €1,4 miljard en haalde het concern van de beurs. Het vastgoed werd verkocht voor €1,4 miljard, dus daarmee had KKR zijn investering er al uit (bron: Das Kapital.nl). 'Sun Capital gaat voor risico: koop middelgrote ondermaats presterende bedrijven op -een derde van de bedrijven die Sun kocht waren verliesgevend-, saneer en probeer er wat van te maken en laat het anders failliet gaan. Sinds 2008 zou ongeveer eenvijfde van de bedrijven van Sun failliet zijn gegaan, aan de rest verdiende Sun goed', aldus onderzoeksjournalist A. Dijkman. 

Lange termijn versus korte termijn
'It’s a tricky game in good times, and downright dangerous in bad ones', schreef The New York Times in 2012 in een stuk over Sun Capital. Hier neemt NRC Q het qua fte kleine bedrijf onder de loupe. Intussen stellen veel vakgenoten zich de vraag of formules als V&D uberhaupt nog wel toekomst hebben in Nederland. Dat familiebedrijven meer aandacht hebben voor de lange termijn dan zoekers naar snelle winsten, zoals Sun, lijkt in elk geval nu weer eens bewezen. Toch hopen velen op een goede afloop. In de klaagzangen over V&D en door het pokerspel van Sun Capital wordt immers vaak vergeten dat het retailmerk toch nog veel trouwe fans telt en dat menigeen graag aanschuift in de succesvolle V&D-formule La Place. (PvWK)








Update 6/2/'15: vastgoedpartijen en V&D hebben de rechtzaak i.v.m. verhuur verdaagd tot 20 februari om hiermee extra ruimte voor onderhandelingen te scheppen.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken