Consumptie van vlees stijgt in ontwikkelingslanden en opkomende economieën
- Food-en-retail
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Redactie Food en Retail
De wereldwijde consumptie van vlees blijft de komende tien jaar toenemen. Vooral in opkomende economieën zullen consumenten meer vlees gaan eten. De vleesconsumptie in welvarende landen is de afgelopen jaren gedaald. De wereldwijde vleesconsumptie blijft komende tien jaar stijgen
Dit stellen wetenschappers vrijdag op een recent internationaal congres in het Franse Clermont-Ferrand. Volgens cijfers van de internationale Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) die landbouweconomoom Erik Mathijs tijdens het congres citeerde, zou de consumptie elk jaar met 1,6 procent stijgen. In 50 jaar tijd is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, notuleerde tijdschrift Knack. In 1961 aten mensen gemiddeld 23,1 kg vlees per jaar. In 2011 was dat gestegen tot 42,2 kg.
'In de rijkere landen zoals West-Europa, de VS en Japan, is het vleesverbruik gedaald. Als redenen daarvoor wordt de relatief hoge prijs (in crisistijden) aangehaald én de groeiende inzichten van consumenten rond dierenwelzijn en voedsel. Het klimaatprobleem zou een factor moeten zijn in de evolutie van het vleesverbruik. Vleesproductie is immers een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering, zei landbouweconoom Mathijs. "De onderhandelingen over de klimaataanpak zullen noodzakelijk ook over het terugdringen van de vleesproductie en -consumptie moeten gaan".'
In het westen is ook meer bewustwording ontstaan over het wereldvoedsel-probleem en de rol van vlees daarin. Voor elke kilo vlees heeft het dier wel 2-25 kilo voer gegeten. 'We kunnen veel meer mensen voeden als we direct het graan en de soja eten. Bovendien wordt veevoer vaak verbouwd op plaatsen waar de mensen zelf niet veel te eten hebben. Dat laatste geldt ook voor vis: lokale bevolking vist vaak achter het net omdat de vis is weggevangen voor Westerse consumptie', redeneren flexi- en vegetariers. (bron: Knack, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Frans
- wetenschap
- voedselbewustzijn
- boer
- veggy
- honger
- FAO
- vleesconsumptie
- Erik Mathijs
- dierenwelzijn
- cijfers
- vee
- Clermont-Ferrand
- landbouweconomoom
- vlees
- soja
- oerwoud
- congres
- Voedsel- en Landbouworganisatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management