Kratbezorger HelloFresh is intussen een miljard euro waard

  • Food-en-retail
  • 6 aug 2015 @ 10:36
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designFood

Voedselkratbezorger HelloFresh bereidt een beursgang voor. Het Duitse moederbedrijf van de grote Europese maaltijdenservice is in onderhandeling met diverse banken om in oktober de stap op de beursvloer in Frankfurt te maken, ontdekte Reuters. HelloFresh, dat 'stenen winkels' net als het nieuwe initiatief Picnic uit de distributieketen snijdt, is volgens het persbureau nu circa een miljard euro waard. Een jaar na haar oprichting, in 2012, bezorgde het bedrijf 100 duizend maaltijdboxen in Nederland. Het bedrijf wijst interviews af.

HelloFresh, dat onder de vleugels van Rocket Internet intussen vier miljoen maaltijdboxen per maand verstuurt naar 250 duizend abonnees in Europa, heeft volgens Reuters een geschatte jaaromzet van 120 miljoen euro. De kratservice bezorgde in de eerste drie maanden van dit jaar 7,5 miljoen maaltijden in heel Europa. In februari 2015 ontving HelloFresh een kapitaalinjectie van 110 miljoen euro. Daarmee is het de grootste kratservice van Nederland.

Geen transparantie
Onlangs introduceerde het bedrijf een nieuwe app, waarin consumenten nieuwe maaltijdboxen kunnen bestellen en hun persoonlijke account beheren. Ook zijn de maaltijdrecepten van de afgelopen maanden uitgeschreven. Het viel onze redactie al op dat HelloFresh verzoeken om interviews de laatste maanden afwees. 'Wij niets kunnen zeggen met betrekking tot cijfers en strategie. Ook kunnen we geen details geven over de bedrijfsvoering. De reden hiervan is dat een van onze investeerders beursgenoteerd is en die liever niet heeft dat er veel informatie over HelloFresh publiekelijk wordt gemaakt', aldus Marlies Jongman van de afdeling PR & Communicatie van HelloFresh op 2 augustus tegenover MarketingTribune. Bij de beursgang zijn mogelijk de in opspraak gekomen zakenbanken Morgan Stanley en Goldman Sachs betrokken.


Achtergrond HelloFresh
HelloFresh levert boxen aan huis met ingrediënten en recepten om een gezonde maaltijd te bereiden. Klanten hoeven zo niet meer naar de supermarkt voor hun avondmaaltijd. Consumenten kunnen diverse soorten abonnement afsluiten, van fruitmanden en ‘Veggie boxen’ tot volledige avondpakketten. Sommige abonnees vragen zich af waarom HelloFresh geen 100% biologische- of glutenvrije boxen levert. Heeft dit te maken met het beperkte assortiment van de leveranciers? 'De producten in onze box hebben niet altijd een biologisch keurmerk. We selecteren producten op basis van enkele criteria: de producten moeten vers en lekker zijn, het moet duidelijk zijn waar de producten vandaan komen en ze moeten zijn geproduceerd met respect voor de natuur, het milieu en dierenwelzijn. Dit vinden wij belangrijker dan een keurmerk en dit betekent dat niet al onze producten een biologisch keurmerk hebben. Kijk voor meer informatie over onze selectiecriteria onder het kopje filosofie', antwoordt het merk hierover op de eigen site onder FAQ. De kratprijzen variëren van 34 euro tot 39 euro per box met drie maaltijden. Voor 37 euro kunnen klanten een proefbox bestellen, een fruitmand is er vanaf 14 euro. (PvWK)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken