Online supermarkt Picnic gaat gratis thuisbezorgen

Online supermarkt Picnic gaat gratis thuisbezorgen
  • Food-en-retail
  • 5 aug 2015 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelenWebwinkel

Een groep grote investeerders werkt in het geheim aan een online-supermarktconcept dat de macht van Albert Heijn en Jumbo moet breken. Picnic gaat vanaf september boodschappen gratis thuisbezorgen en garandeert de laagste prijs. De online supermarkt gaat opereren vanuit Nijkerk, waar al een groot distributiecentrum is ingericht.

Dat meldt het AD. Vanuit Nijkerk worden lokale 'hubs' bevoorraad. De eerste daarvan staat in Amersfoort. Daar is onder de codenaam Sprinter een proef gestart. Aan Picnic wordt ruim drie jaar door dertig mensen gewerkt. De oprichters bevestigen tegenover de krant dat Picnic eraan komt. Het bedrijf is opgericht door vier ondernemers die hun geld met andere bedrijven hebben verdiend. Een van hen is Michiel Muller, die een fortuin vergaarde met pechservice Route Mobile en de onbemande Tango-tankstations.

Gat in de markt
De jaaromzet van Nedelandse supermarkten is totaal circa 35 miljard euro. Vorig jaar verdienden retailers daarvan slechts 1,5 procent van hun omzet online. Onderzoek leert dat consumenten hun boodschappen graag thuis ontvangen. Maar dat is voor de supermarkten erg duur en dit wordt doorberekend in relatief hoge bezorgkosten. Picnic kondigt aan geen bezorgkosten te rekenen en garandeert ook de laagste prijs. De frisbakken online retailer denkt dat te kunnen zonder dure stenen winkels. Ook is er minder verspilling met louter online verkoop, stelt Picnic: alleen producten die besteld zijn, worden ingekocht.

Bestellen via app
Klanten kunnen via een app hun bestelling doen. Die wordt op drie vaste momenten in de week thuisbezorgd. 'Nooit meer naar de supermarkt', zou een conclusie kunnen luiden. Er zijn naast Picnic stilaan nog een aantal andere grote partijen bezig met online thuisbezorgen van levensmiddelen, zoals Hello Fresh waarin een beursgenoteerde onderneming participeert. Hierover wil Hello Fresh echter niets loslaten. Bij dergelijke kratbezorgingen wordt ook de stenen winkel er tussenuit geknipt. In Amersfoort rijden speciaal voor Picnic ontwikkelde elektrische busjes rond, die boodschappen bij proefpersonen thuisbezorgen. (bron: AD, Emerce, MarketingTribune)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken