Hierom verdwijnen de Bijenkorf's Drie Dwaze Dagen

Hierom verdwijnen de Bijenkorf's Drie Dwaze Dagen
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2015 @ 15:35
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Grabbelen en voordeeltjes scoren hoort tegenwoordig meer bij formules als Action, Zara, Primark en andere discount-omgevingen. Retaildeskundigen duiden het opheffen van de bekende actieperiode 'Drie Dwaze Dagen' in de Bijenkorf-warenhuizen. De Drie Dwaze Dagen worden dit jaar voor de 32e en laatste keer georganiseerd en trokken hiervoor online en in de winkels zo’n twee miljoen bezoekers. Waarom dan toch stoppen?

De Bijenkorf stopt volgend jaar met de Drie Dwaze Dagen, werd vanmorgen door het concern aangekondigd. 'Ik verwacht dat de directie van V&D in navolging van de Bijenkorf ook zal besluiten om het Prijzencircus na 25 jaar ten grave te dragen. De nieuwe inkoopstrategie is om flexibeler in te spelen op de marktvraag, zodat trends sneller naar de winkelvloer vertaald kunnen worden. De belangrijkste klanten zijn vrouwen. Deze doelgroep wordt niet warm of koud van afprijzingen als verkoopargument, want op prijs gaat V&D het never nooit winnen van Action, Zara, H&M en Primark', voorspelde MarketingTribune Food&Retail-columnist Rupert Parker Brady eerder op Retailwatching. Het warenhuis wil volgens deze retail-expert uiteindelijk zoveel mogelijk klanten bij naam kennen om ze te stimuleren zowel online als in de zeven resterende winkels geld te besteden. Focus op loyaliteit in plaats van koopjes dus.

Luxere strategie
Daarmee speelt De Bijenkorf volgens Z24 in op de trend van ‘omnichannel retail’, waarbij de merkbeleving van de consument centraal staat. 'De Bijenkorf heeft altijd in het hoge segment geopereerd en zijn eigen plek hierin opgeëist. Consumenten weten daardoor waar de keten voor staat', verklaarde onze columnist Paul Moers eerder dit jaar op Retailwatching. 'De directie is die positionering aan het aanscherpen door de locaties te sluiten die daar niet goed bij aansluiten.' De Bijenkorf past zijn marketingstrategie snel aan door op demografie en inkomensontwikkelingen in de markt te letten. In deze luxere strategie passen dus geen stuntdagen meer, denkt ook hij.

Van/voor niet van toepassing
Een uitverkoop is de Drie Dwaze Dagen het nooit geweest, benadrukt de Bijenkorf nadat MarketingTribune enkele jaren terug onthulde in een interview met marketingdirector Robert Bohemen dat de 'van/voor'-prijskaartjes nergens op sloegen. Er bleek namelijk geen oude prijs te bestaan, ontdekte onze redactie. 'De artikelen werden speciaal voor het evenement ingekocht', bevestigt de Bijenkorf nu. In elk geval is het grabbelcircus binnenkort verleden tijd, de Drie Dwaze Dagen worden afgeschaft omdat ze niet ‘premium’ genoeg meer zijn voor het retailmerk. Loyaliteit van de luxere consument wordt belangrijker. Rond de kerst en in het voorjaar zal wel uitverkoop blijven bestaan. Wanneer de laatste Drie Dwaze Dagen worden gehouden is nog niet bekend. De grappige bijbehorende filmpjes zoals hieronder zullen we wel missen. (PvWK)

Filmcredits: bureau Selmore

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken