WHO noemt houdbaar vlees 'kankerverwekkend'
- Food-en-retail
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Redactie Food en Retail
Hamburgers, ham en spek worden vanaf nu door de wereldgezondheidorganisatie WHO bestempeld tot 'kankerverwekkend'. WHO plaatst bewerkt vlees op dezelfde zwarte lijst als asbest, alcohol en sigaretten. Rood vlees komt er iets beter vanaf. Het begin van waarschuwingen op vlees?
Het nieuws hing al sinds afgelopen weekend in de lucht en nu is het officieel: vlees komt op de zwarte lijst van VN-organisatie WHO. Houdbaar vlees wordt daarop aangemerkt als schadelijker dan rood vlees. 'Mensen die minder dan twee plakken bacon per dag eten ofwel onder de 50 gram per dag, lopen 18 procent meer kans op darmkanker, blijkt uit onderzoek van het Internationaal agentschap voor onderzoek naar kanker, een tak van de WHO'. Dit leidt RTL uit het WHO-nieuws af. In Nederland overlijden ieder jaar 5000 mensen aan darmkanker.
Flexitariër in opkomst
De vraag naar vlees is in Nederland dalende. Door veeziektes en voedselschandalen maar ook door het beslag dat veeteelt legt op de wereldvoedselvoorraden en de bewustwording daarvan, kiezen meer en meer Nederlanders voor 'meatfree Monday', een flexitariër-voedingspatroon of ze zweren vlees helemaal af. Notoire vleeshaters voorspellen nu dat er waarschuwingsetiketen komen op worsten, hamburgers, ham en spek. Dat wordt nog wat in de fastfoodrestaurants. Er werd al eerder gewaarschuwd door de Harvard Medical School voor overmatige consumptie van zogenaamd 'rood vlees'. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- wereldvoedselvoorraden
- VN
- zwarte lijst
- waarschuwing
- organisatie
- houdbaar
- vraag
- kanker
- vlees
- WHO
- bacon per dag
- beslag
- schadelijk
- veeteelt
- flexitariër
- rood vlees
- opkomst
- onderzoek
- veeziektes en voedselschandalen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management