Blokker Holding zet verandering versneld door - 50 miljoen verlies in 2015 - webshops gaan goed
- Food-en-retail
- 18 mei 2016 @ 15:58
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenZakelijk
- 18 mei 2016 @ 15:58
- Redactie Food en Retail
'Ons verslagjaar 2015 was turbulent. We hebben in 2015 afscheid moeten nemen van onder andere collega’s in de winkels van Blokker en Xenos. Noodzakelijk maar desalniettemin verdrietig voor de medewerkers die het betreft en voor mensen die collega’s kwijtraken. De voorzieningen voor herstructurering die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015', zegt Casper Meijer, ceo Blokker Holding bij de zojuist bekend gemaakte jaarcijfers over 2015 van de Blokker Holding. Er wordt een nettoverlies van - € 52 miljoen gemeld. De aangekondigde veranderingen worden nu versneld doorgezet.
'Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel', vervolgt Meijer, 'Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen. Met dat resultaat zijn wij geenszins tevreden. Begin 2016 hebben wij de prioriteiten van onze transformatiestrategie dan ook aangescherpt waardoor we met meer snelheid en impact tot voor de consument zichtbare en relevante vernieuwing van ons aanbod komen. In 2016 verhogen we ons investeringsniveau en verschuiven onze focus van stenen naar merk en assortiment, omnichannel service en online. Tevens versterken wij de concurrentiepositie van onze werkmaatschappijen door verdere structurele verlaging van de kostenstructuur. In dit kader zijn de plannen voor Blokker en Cook&Co in dit jaar inmiddels aangekondigd.'
Forse voorzieningen voor herstructureringen, tegenvallende ontwikkelingen binnen de sector Huishoud en tegenvallende kosten en margeontwikkelingen binnen alle sectoren (Huishoud, Speelgoed en Wonen) dragen bij aan een nettoverlies van - € 52 miljoen. De sector Huishoud heeft vergeleken met de markt voor huishoudelijke winkels zijn positie weten te behouden: CBS cijfers winkels huishoudelijke artikelen 2015: -5%, Huishoud bij Blokker Holding -1,7%. De voorzieningen voor herstructurering zijn onderdeel van de aangekondigde transformatiestrategie om het concern concurrerender te maken en winstgevende groei te realiseren. Tijdens het verslagjaar zijn onder meer reorganisaties doorgevoerd bij Blokker en Xenos en zijn verlieslatende winkels gesloten, aldus Blokker Holding.
Online ligt het bedrijf op koers met 37% groei, meldt Meijer. 'De omzet van de webshops is in 2015 opnieuw sterk gestegen van € 98 miljoen in het verslagjaar 2014 naar € 133 miljoen (52 weken) in 2015. Dit is inclusief de omzet via de online bestelpunten (kiosken) in de winkels.' Op 26 november 2015 werd het e-DC (e-fulfillment/e-commerce distributiecentrum) in Gouda officieel geopend. Met dit nieuwe e-DC zet Blokker de servicebelofte van de ‘endless aisle’, oftewel de digitale verlenging van het fysieke winkelaanbod, extra kracht bij. Ook in de distributiecentra van de andere winkelformules als Xenos en Leen Bakker werd fors geïnvesteerd om de online groei en de servicebelofte aan de klanten waar te maken.
In 2015 zijn de pilots met online bestelpunten (kiosken) in de winkels van Blokker en Bart Smit succesvol afgerond en is besloten deze service in de winkels definitief uit te rollen. Bij Blokker alleen al werden in 2015 bijna 200 kiosken in de winkels geïntroduceerd. In die winkels waar de kiosken geïnstalleerd zijn, komt een steeds belangrijker deel van de omzet via dit kanaal. Het succes van de online kiosken onderstreept de wens van de klant om ook via de winkels te kunnen beschikken over het uitgebreidere online assortiment, aldus de Blokker Holding.
Vooruitzichten: leaner en meaner
In 2016 wordt de uitrol van de plannen, geformuleerd in de transformatiestrategie én in de meerjaren-strategische plannen van de werkmaatschappijen, versneld en meer zichtbaar. Inmiddels zijn de hieruit voortvloeiende transformaties bij Blokker (De Nieuwste Blokker) en Cook&Co (sluiting van winkels en keuze voor online ‘pure player’) gestart. Uit het persbericht: 'Het resultaat van een detailhandelsonderneming als Blokker Holding wordt voor het grootste deel behaald in het tweede halfjaar. Het is daarom te vroeg voor uitspraken over het resultaat van het lopende boekjaar. In het lopende jaar zullen de geplande investeringen hoger zijn dan die van het verslagjaar. Veel aandacht gaat hierbij uit naar investeringen in automatisering, supply chain, optimalisering van de e-commerce-activiteiten van de formules, verscherpte positionering van de winkelformules en modernisering van de winkels. De maatregelen zijn er op gericht de winkelformules concurrerender te maken en zichtbaar anders en relevanter voor de consument. Omnichannel ontwikkelingen worden voortgezet, met extra aandacht voor beschikbaar stellen van webassortiment vanuit de winkels (via online bestelpunten) en uitbreiden van het totale assortiment online. Het aantal arbeidsplaatsen zal, mede door reorganisaties en optimalisering van de winkeloperaties, naar verwachting dalen.'
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- retail
- toppositie
- Xenos
- voorzieningen
- medewerkers
- ceo
- kwijtraken
- webshop
- jaarcijfers
- verdrietig
- Blokker Holding
- collega’s
- resultaat
- mensen
- winkelformules
- 2015
- Casper Meijer
- Blokker
- herstructurering
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- [marketeer 225] Reinout Koot - oprichter The Boxspring Club
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
- Eet je chocola als niemand kijkt
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consumenten beschuldigen Lay's van... 02-06-2025
- Albert Heijn introduceert hamstergezin02-06-2025
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea... 02-06-2025
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management