[update] Thuisbezorgd koopt Nederlandse en Belgische deel Just Eat - geklaag over marges
- Food-en-retail
- 5 aug 2016 @ 12:58
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - VerkoopFood
- 5 aug 2016 @ 12:58
- Redactie Food en Retail
[update] Thuisbezorgd.nl heeft de eten-bestelsites van Just Eat in Nederland en België overgenomen. Het Nederlandse moederbedrijf Takeaway.com was al actief in België onder de naam Pizza.be. Nu kan het marktaandeel verder worden uitgebreid. In de reacties op het nieuws wordt geklaagd over de marges die Thuisbezorgd hanteert voor bemiddeling: '19 procent is te veel'. Volgens Thuisbezorgd zelf is de marge daar nog niet de helft van.
Takeaway betaalt 22,5 miljoen euro voor de activiteiten, waarvan tachtig procent meteen op tafel wordt gelegd en het resterende deel binnen zes maanden. ‘De activiteiten zijn een goede aanvulling op onze bestaande activiteiten in Nederland en België’, reageert ceo Jitse Groen. Just Eat was tot nu toe een belangrijke concurrent van Thuisbezorgd/TakeAway. In de reacties op het nieuws op Emerce staan enkele opvallende reacties waarin geklaagd wordt over de hoge marges die de eten-bestelsite Thuisbezorgd blijkbaar hanteert om te bemiddelen in besteld eten.
Kritiek op provisie Thuisbezorgd
'Zo ontstaat er in een klap de kans om als nieuwe tweede van de markt hier aan de slag te gaan. Met 19% commissie op elke order, is veel speelruimte om de nummer 1 -Thuisbezorgd- uit te dagen', reageert Seb. Nummer 2 is kansloos. Alles draait om volumes en die behaal je niet zo snel, wordt daar weer op geantwoord. Een ander noemt de grote marketinginspanningen die Thuisbezorgd pleegt, waardoor nu naamsbekendheid en traffic is ontstaan waar de aangesloten restaurants weer van profiteren. Die 19% procent blijkt echter niet zomaar te worden vergeven. De firma Burgerbakker: 'wij werken sinds maart met Hungry.nl, die zeker hier in het Noorden steeds groter worden. Levert nu in ieder geval meer orders op dan Just Eat en betalen daar een commissie van 7%. De commissies van Just Eat en Thuisbezorgd zijn absurd snel toegenomen. Alleen het volume van Thuisbezorgd zorgt ervoor dat je haast niet zonder ze kan.'
'Marge groeit mee met de omzet'
Maar met die absurde commissie is 'Pes', die lijkt te reageren namens Thuisbezorgd.nl, het weer niet mee eens. 'Het commissiepercentage van Thuisbezorgd is nog laag in vergelijking met andere Europese landen. Aangesloten restaurants krijgen steeds meer orders, dus meer omzet... maar meer commissie willen betalen omdat je bedrijf ook meegroeit: ho maar. Terwijl dit toch een logische vervolgstap is. Dankzij een partij als Thuisbezorgd of Just Eat is de gehele markt gegroeid, dat vergeten de meeste ondernemers.'
UPDATE
Zojuist ontving de redactie dit bericht van Thuisbezorgd over onze publicatie en de marges die het bedrijf hanteert, namens Joris Wilson:
'De reactie over de marges die Thuisbezorgd.nl zou hanteren voor haar bemiddeling en de genoemde 19% is ver van de waarheid: Thuisbezorgd.nl rekent gemiddeld ongeveer 50% minder commissie dan het genoemde percentage. Een nuance op het uit de lucht gegrepen percentage zou de kwaliteit en objectiviteit van het artikel ten goede komen in onze ogen.'
Waarvan acte. In België en Nederland verwacht de nieuwe combinatie maandelijks ongeveer 2 miljoen bestellingen te gaan bezorgen. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- nieuws
- Pizza.be
- aanvulling
- online
- kritiek
- concurrent
- Jitse Groen
- koerier
- onze bestaande activiteiten
- Thuisbezorgd.nl
- provisie
- ceo
- reacties
- Thuisbezorgd
- Nederland
- eten-bestelsite
- TakeAway
- thuisbezorgd
- België
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers