Winnaars Retailer of the Year categorieprijzen bekend
- Food-en-retail
- 18 sep 2017 @ 10:22
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenAwards
- 18 sep 2017 @ 10:22
- Redactie Food en Retail
De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland 2017-2018’ en ‘ABN Amro Webshop Awards 2017-2018’ zijn bekend. Ruim 260.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep uit 450 retailers hun favoriete winkelketens en webshops te kiezen op www.bestewinkelketen.nl en www.webshop-awards.nl. In 30 categorieën zijn 50 prijzen uitgereikt. Hier de complete uitslag.
De feestelijke prijsuitreiking vond plaats in het pas geopende 'Circl': het circulaire paviljoen van hoofdsponsor ABN Amro in Amsterdam. Naast de categorieprijzen zijn de ‘ABN Amro Retail Sustainability Award’ en ‘ABN Amro Beste Start-up Award’ uitgereikt.
Tijdens de vijftiende editie van de ‘Beste Winkelketen van Nederland’-verkiezingen deed een aantal nieuwe categoriewinnaars hun intrede. Dit zijn Shoeby in Baby & kind, Expert in Elektronica, Keurslager in Eten & Drinken speciaalzaken, Hema in Eten & Drinken to go, Pearle Opticiens in Optiek, Schuurman Schoenen in Schoenen, Intertoys in Speelgoed, Intersport in Sport en Tele2 in Telecom. Nieuwe categorieën en bijbehorende winnaars zijn: Specsavers in Audiciens en Lucardi in Mode accessoires. De categorie Keukens & badkamers is dit jaar komen te vervallen.
29 categoriewinnaars Beste Winkelketen van Nederland 2017
Audiciens: Specsavers
Baby & kind: Shoeby
Bouwmarkten: Hornbach
Cadeau: Primera
Damesmode: Shoeby
Dierenspeciaalzaken: Welkoop
Drogisterij: Etos
Elektronica: Expert
Eten & Drinken speciaalzaken: Keurslager
Eten & Drinken to go: Hema
Health & wellness: Etos
Herenmode: Jac Hensen
Kantoorartikelen: Primera
Leeswaren: Primera
Lingerie & ondermode: Hunkemöller
Mode accessoires: Lucardi
Muziek, films & games: Media Markt
Optiek: Pearle Opticiens
Outdoor: Bever
Parfumerie: Ici Paris XL
Schoenen: Schuurman Schoenen
Slapen: Beter Bed
Speelgoed: Intertoys
Sport: Intersport
Supermarkten: Lidl
Telecom: Tele2
Tuin: Welkoop
Warenhuis: Action
Wonen: Ikea
Categorieprijzen ABN AMRO Webshop Awards Nederland
Dit jaar vond de vierde editie van de Webshop Awards plaats. Er zijn in 21 categorieën awards uitgereikt. Ook hier is een aantal ‘nieuwe’ categoriewinnaars. Dit zijn Kamera Express in Elektronica, Only for Men in Herenmode, Pearle Opticiens in Optiek, Albert Heijn in Supermarkten, Tele2 in Telecom en Hema in Warenhuis. In de nieuwe categorie Mode accessoires nam Lucardi de categorieprijs ook mee naar huis.
21 categoriewinnaars van ‘Webshop Awards Nederland 2017 – 2018’
Baby & kind: Shoeby
Bouwmarkten: Formido
Cadeau: Albelli
Damesmode: Shoeby
Drogisterij: Farmaline
Elektronica: Kamera Express
Herenmode: Only for Men
Kantoorartikelen: 123inkt.nl
Leeswaren: Bol.com
Lingerie & ondermode: Hunkemöller
Mode-accessoires: Lucardi
Muziek, films & games: Bol.com
Optiek: Pearle Opticiens
Outdoor: Bever
Parfumerie: Ici Paris XL
Schoenen: VanHaren
Slapen: Beter Bed
Supermarkten: Albert Heijn
Telecom: Tele2
Warenhuis: Hema
Wonen: FonQ
Retail Sustainability Award en de Beste Start-up Award
Ikea wint de eerste Retail Sustainability Award. De negen kanshebbers die Ikea achter zich heeft gelaten, zijn Auping, Ekoplaza, Hema, Leapp, MarQt, Picnic, Rituals, Sissy-Boy en Waar. Deze erkenning ontvangt Ikea van vakgenoten en een vakjury die een de top 5 genomineerden beoordeelde. Deze jury bestond uit Meike Koster van Max Havelaar, José van der Klauw van MVO Nederland, Lieke van Delft van Wereldhave, Henk Hofstede van ABN Amro en John Terra van Q&A. In het juryrapport wordt Ikea omschreven als een retailer die een voorbeeld is als het aankomt op duurzaamheid binnen de retail. ‘Ikea heeft duurzaam ondernemerschap in de genen zitten en is uitgebreid en transparant in het verhaal dat zij hierover vertellen. Daarbij weet Ikea haar klanten te inspireren duurzame keuzes te maken.’
De Beste Start-up Award is door Happy Tosti gewonnen. Winkelconcepten die minder dan drie jaar bestaan, kwamen in aanmerking voor deze prijs. Naast vakgenoten heeft een onafhankelijke jury een vijftiental startups beoordeeld op basis van hun bestaansrecht en originaliteit. Op basis van deze beoordeling zijn drie start-ups genomineerd. Na deze nominatie kregen retailers de mogelijkheid om hun stem uit te brengen. Hieraan is massaal gehoor gegeven: er zijn bijna 2.000 stemmen uitgebracht. Happy Tosti kreeg van zowel de jury als het publiek de meerderheid van de stemmen. Zij wordt door de jury geroemd om het feit dat het businessmodel verder gaat dan de winkels zelf. 'Met Happy Tosti willen wij voor iedereen met een arbeidsbeperking een waardevolle en leuke werkplek creëren. Wij maken de lekkerste tosti’s ter wereld door te focussen op de kwaliteit van product en service waardoor onze gasten terug blijven komen. Door de commerciële horeca-aanpak te combineren met sociale betrokkenheid willen we heel de wereld veroveren,' reageert Jasper Kool, oprichter van Happy Tosti.
(PvWK)
Credits zwartwit-prent hierboven: winnaars Retailer of the Year 2017-2018, foto Hannie Verhoeven
ABN Amro Retailer of the Year Gala 2017
Consumenten kunnen de 30 categoriewinnaars blijven beoordelen via www.bestewinkelketen.nl/stemmen. Dit is mogelijk van 20 september tot en met 20 oktober. Wie vervolgens de overall winnaar wordt van de titel Retailer of the Year en Beste Winkelketen van Nederland en welke retailer er met de Webshop Award vandoor gaat, wordt bekendgemaakt op het ABN Amro Retailer of the Year Gala dat op 26 oktober plaatsvindt op Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort-Noord. De vakprijzen ‘Beste Retail Executive’ en ‘Beste Retail Managementteam’ worden ook tijdens het gala uitgereikt. Kaarten kunnen worden besteld via www.retaileroftheyear.nl.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management