Nederlander wacht met kopen tot Black Friday

Nederlander wacht met kopen tot Black Friday
  • Food-en-retail
  • 15 nov 2019 @ 09:41
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Prijsoorlog

Black Friday wordt steeds populairder in Nederland en consumenten overwegen massaal om hun aankopen uit te stellen. Het Amerikaanse kortingsfenomeen, dat dit jaar op 29 november valt, geniet een bekendheid van liefst 80% onder de Nederlandse consumenten.

Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van herenmodeketen Only for Men. Het onderzoek werd in oktober jl. uitgevoerd en in totaal werden 1.005 respondenten ondervraagd.

Black Friday is voor veel Nederlanders aanleiding om nog even te wachten met aankopen doen

Hoewel 84% van de Nederlanders die bekend zijn met Black Friday nog geen voorbereidingen heeft getroffen, is het wel opvallend dat liefst 57% van de Nederlanders aankopen uitstelt (of dit overweegt) met het oog op Black Friday. 40% overweegt dit en 17% is er zelfs zeker van. De meest populaire productcategorieën onder consumenten zijn mode, schoenen en sieraden (36%) en computers en elektronica (24%). Gemiddeld verwacht men € 197,- uit te geven op Black Friday, blijkt uit het onderzoek.

Waar veel Nederlanders Black Friday zien als een goed moment om aankopen te doen voor eigen gebruik, valt ook op dat één op de vijf Nederlanders (21%) op zoek gaat naar cadeaus. Immers,Black Friday valt vlak voor Pakjesavond en één maand voor Kerstmis. Deze groep verheugt zich kort voor de feestdagen nog op mooie deals voor vrienden en familie.

Ook herenmodeketen Only for Men verwacht dat Black Friday dit jaar weer verder zal groeien. Marketing- & E-commerce manager Rens Drost licht toe: ‘In 2018 zagen wij de omzet op Black Friday al met 45% stijgen ten opzichte van 2017. Ik verwacht dat deze omzet ook in 2019 weer flink zal stijgen.’

Cyber Monday

Weliswaar in mindere mate als Black Friday, maar ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday waar met name webshops meeliften op het succes van Black Friday), is bekend onder een substantiële groep Nederlanders (32%). Met een geschatte besteding bij webshops van ongeveer € 125,- per persoon lijken de webshops toch een behoorlijk graantje mee te pikken van de koopgekte.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken