Nederlander wacht met kopen tot Black Friday
- Food-en-retail
- 15 nov 2019 @ 09:41
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Prijsoorlog
- 15 nov 2019 @ 09:41
- Sjaak Hoogkamer
Black Friday wordt steeds populairder in Nederland en consumenten overwegen massaal om hun aankopen uit te stellen. Het Amerikaanse kortingsfenomeen, dat dit jaar op 29 november valt, geniet een bekendheid van liefst 80% onder de Nederlandse consumenten.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van herenmodeketen Only for Men. Het onderzoek werd in oktober jl. uitgevoerd en in totaal werden 1.005 respondenten ondervraagd.
Black Friday is voor veel Nederlanders aanleiding om nog even te wachten met aankopen doen
Hoewel 84% van de Nederlanders die bekend zijn met Black Friday nog geen voorbereidingen heeft getroffen, is het wel opvallend dat liefst 57% van de Nederlanders aankopen uitstelt (of dit overweegt) met het oog op Black Friday. 40% overweegt dit en 17% is er zelfs zeker van. De meest populaire productcategorieën onder consumenten zijn mode, schoenen en sieraden (36%) en computers en elektronica (24%). Gemiddeld verwacht men € 197,- uit te geven op Black Friday, blijkt uit het onderzoek.
Waar veel Nederlanders Black Friday zien als een goed moment om aankopen te doen voor eigen gebruik, valt ook op dat één op de vijf Nederlanders (21%) op zoek gaat naar cadeaus. Immers,Black Friday valt vlak voor Pakjesavond en één maand voor Kerstmis. Deze groep verheugt zich kort voor de feestdagen nog op mooie deals voor vrienden en familie.
Ook herenmodeketen Only for Men verwacht dat Black Friday dit jaar weer verder zal groeien. Marketing- & E-commerce manager Rens Drost licht toe: ‘In 2018 zagen wij de omzet op Black Friday al met 45% stijgen ten opzichte van 2017. Ik verwacht dat deze omzet ook in 2019 weer flink zal stijgen.’
Cyber Monday
Weliswaar in mindere mate als Black Friday, maar ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday waar met name webshops meeliften op het succes van Black Friday), is bekend onder een substantiële groep Nederlanders (32%). Met een geschatte besteding bij webshops van ongeveer € 125,- per persoon lijken de webshops toch een behoorlijk graantje mee te pikken van de koopgekte.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en winst
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote...
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
- [column] Ontkoking
- Albert Heijn lanceert online omgeving voor gezonde leefstijl
- Klepper en Klepper introduceert drop met echte koffie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- HelloFresh en Efteling maken koken... 29-05-2024
- Onderzoek Adyen 1 op de drie... 29-05-2024
- Jumbo-ceo Ton van Veen werkt nieuwe... 28-05-2024
- Klepper en Klepper introduceert drop... 27-05-2024
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en... 24-05-2024
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap... 23-05-2024
MarketingTribune Events
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing