De bezorgrevolutie

  • Food-en-retail
  • 3 jan 2017 @ 11:53
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWebwinkelFood

Foodexperts voorspellen in 2017 een bezorgrevolutie [1]. Het restaurantlandschap verandert. De snackkoerier en de pizzabezorger krijgen concurrentie van restaurants. De consument wil restaurantkwaliteit, maar dan thuis. Aan de eigen eettafel of lekker op de bank. Genieten van een Beef Wellington of een Plateau Fruits de mer. Hier liggen kansen voor de verpakking.

De trend: Food on demand
Er ontstaan steeds meer online platformen voor het bestellen en bezorgen van eten. Een bekend platform is Thuisbezorgd.nl, dat zich met gemiddeld 1 miljoen bestellingen per maand marktleider in Nederland mag noemen. Maar sinds vorig jaar heeft Thuisbezorgd.nl er een aantal concurrenten bij, waaronder Deliveroo en Foodora. Deze bezorgservices leveren restaurantkwaliteit aan huis.

Slimme to-go concepten
Door een toename van on demand food delivery neemt de vraag naar slimme to-go verpakkingen toe, waarbij de focus ligt op kwaliteit, versbeleving en presentatie. Hoe houd je gerechten op de juiste temperatuur? Hoe voorkom je dat smaken van verschillende maaltijdcomponenten in elkaar overlopen? Hoe voorkom je dat eten uitdroogt of slap wordt? Met de juiste verpakking is restaurantkwaliteit ook écht gegarandeerd.
De bezorgrevolutie zorgt tevens voor meer diversiteit in bezorgmaaltijden en dus in verpakkingen. Een Vitello Tonato stelt immers anders eisen aan de verpakking dan een kabeljauw uit de oven.




Presentatie en beleving
‘MasterChefs’ worden tijdens de wedstrijd niet voor niets afgerekend op een goede presentatie. Een mooi opgemaakt bord is een must. Hoe lever jij je restaurantgerechten af? Met de juiste verpakkingen en disposables kun je jouw maaltijden als een echte chefkok presenteren. In dit kader zien we bijvoorbeeld mooie amuseverpakkingen en luxe disposables. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een verpakkingslijn in je eigen huisstijl en/of qua design volledig aangepast aan jouw menukaart. Niet alleen smaak, ook presentatie beïnvloedt de beleving. Met een goede verpakking trakteer je klanten op een restaurantbeleving at home.

Gemak
Wat tot slot niet mag ontbreken in dit verhaal: gebruiksgemak. Vooralsnog heeft de bezorgrevolutie voornamelijk betrekking op het thuisbezorgen van food. Maar consumenten zijn steeds meer op zoek naar gemak. Ze willen eten waar en wanneer hen dat uitkomt. Foodora levert bestellingen af op kantoor. In de toekomst gaan we misschien nog een stap verder en worden bestellingen bijvoorbeeld afgeleverd in het park. Je wilt de klant natuurlijk niet laten tobben met slappe bordjes en bestek. Ook hier levert een goed verpakkingsconcept een belangrijke meerwaarde.



Zie jij nog andere kansen voor de verpakking als gevolg van de bezorgrevolutie? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
 



[1] Bron: FoodInspiration 



Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken