Verpakkingsdesign: Glanzend versus mat
- Food-en-retail
- 18 jul 2017 @ 11:53
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 18 jul 2017 @ 11:53
- Huib Burggraaf
Glanzende verpakkingen trekken de aandacht en opgemerkt worden is de eerste stap naar verkoop. Maar in een wereld waarin consumenten steeds meer op zoek zijn naar puur, authentiek en gezond, lijkt de glanzende verpakking het af te leggen tegen de matte variant. Ik bespreek een aantal interessante ontwikkelingen op het gebied van glanzende en matte verpakkingen.
Veel producenten van zowel food als non-food producten kozen in het verleden voor glanzende verpakkingen. Glanzende verpakkingen reflecteren het omgevingslicht en suggereren op deze manier beweging. Door beweging wordt het menselijk brein geactiveerd. Prof. Dr. Ir. Roland ten Klooster heeft hiervoor een evolutionaire verklaring[1]: wanneer je geen beweging opmerkt, ben je een gemakkelijke prooi. Glanzende verpakkingen worden dus opgemerkt en de gulden regel luidt: als je wilt verkopen, moet je gezien worden.
Luxe
Daarnaast hebben glossy verpakkingen een luxe imago. We zien glanzende verpakkingen vooral toegepast bij luxe producten, zoals parfum, cosmetica, sieraden en hoogwaardige elektronica. Glazen verpakkingen hebben van nature een glans. Glazen flessen worden voornamelijk gebruikt voor het verpakken van bier, wijn en sterke drank.
Producten in een glanzende verpakking krijgen vaak (onbewust) een hogere waarde toegekend. Welke uitwerking deze associatie op de consument heeft, hangt af van het soort product en de context. Wees hier alert op en kijk uit dat het product niet als ‘te duur’ wordt beoordeeld, want dan neemt de koopmotivatie af.
Associaties
Aan glanzende verpakkingen zijn nog andere associaties verbonden. Het werkt feitelijk net als met kleuren: Het gevoel dat een kleur oproept, is het resultaat van een samenspel tussen het product, de context en de impliciete associaties van de doelgroep. Zo werkt het ook met een glanzend of matte afwerking. Daarnaast voelen de materialen verschillend aan, hetgeen eveneens specifieke gevoelens kan oproepen. Ik bespreek hieronder een aantal voorbeelden:
Matte chipszak
Neem de matte chipszakken voor natuurlijke, ambachtelijke chips: Zagen we vroeger vooral glimmende zakken, tegenwoordig zien we steeds vaker de matte variant. Glanzende verpakkingen worden in deze context (onbewust) beoordeeld als onnatuurlijk en dus ongezond. Door gebruik te maken van een matte chipszak onderscheiden producenten zich. Wie op zoek is naar een gezonde (of: minder ongezonde snack) kiest vermoedelijk eerder voor de matte zak chips dan voor een traditionele glimmende zak.
Bier in papier
De Ipa’s van de Duitse Rügener Insel Brauerei zijn in een mat papier gewrapped. Het glazen bierflesje en dus de glans zijn volledig bedekt. Het papier heeft in basis een bruine, natuurlijke kleur. Het ‘papieren flesje’ valt op in het bierschap. In dit geval juist, omdat hij als enige niet glimt. Daarnaast speelt de brouwerij in op de trend van een natuurlijk en authentiek product. Want dit verhaal en/of gevoel geeft de verpakking absoluut mee.
Geschenkverpakkingen
Wat voor food geldt, geldt ook voor non-food. We zien steeds meer geschenkverpakkingen met een matte afwerking. Winkeliers grijpen graag terug naar ‘ouderwets’ mat bruin kraftpapier. Of we zien een combinatie van mat en glanzend.
Wat wil de moderne consument ervaren? Alles draait om gezond, eerlijk, puur en authentiek. Maar soms willen we ook gewoon lekker verwend worden en zijn we op zoek naar luxe. Een glanzende of matte verpakking is niet per definitie ‘goed’ of ‘fout’ en tijden blijven veranderen, dus verpakkingen ook.
Welke variant heeft jouw (persoonlijke) voorkeur?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron:
[1] https://www.verpakkingsprofs.nl/kennisbank/de-invloed-van-glans
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- ermoedelijk
- ervaring
- glimmend
- snack
- mat
- retail
- design
- ongezond
- packaging
- marketing
- natuurlijk
- zakken
- modern
- vanderwindt.com
- verpakkingen
- variant
- zak chips
- tegenwoordig
- ambachtelijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation