HOI-cijfers: FD stijgt, Telegraaf en NRC.next dalen

HOI-cijfers: FD stijgt, Telegraaf en NRC.next dalen
  • Media
  • 24 sep 2013 @ 11:17
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnlineBereikOnderzoek

Ze zijn er weer, de kwartaalcijfers van HOI. Hoewel alle uitgevers hun eigen draai geven aan de oplagecijfers, is er een duidelijke trend zichtbaar: krantenuitgevers verkopen relatief steeds meer digitale abonnementen. Wat het 'klassieke' papier betreft boekt FD een opmerkelijke stijging van 5%. De grootste dalers in print zijn De Telegraaf (-10%) en NRC.next (-14%).

Behalve Het Financieele Dagblad (van 48.143 naar 50.566 exemplaren) stegen in het tweede kwartaal van 2013 ook de oplagen van enkele andere kranten, al is die groei bescheiden: Trouw (van 91.389 naar 91.845), Het Parool (van 57.878 naar 57.918), de Volkskrant (van 232.597 naar 232.888) en Friesch Dagblad (13.594 naar 13.654 exemplaren).

Alle andere kranten verkochten minder papier. Nederlands grootste krant De Telegraaf blijft steken op 475.339 exemplaren, de andere sterke daler NRC.next op 59.395 kranten. 

Qua digitale abonnementen is het nog lastig om vergelijkingen te maken. Oplage-instituut HOI heeft sinds vorig kwartaal de opzet veranderd om deze cijfers te meten. VillaMedia.nl zette daarom de cijfers van Digital Only Replica op een rij. Daaruit blijft een groei van bijna alle digitale abonnementen.

De belangrijkste uitkomsten van Digital Only Replica: AD groeit van 0 naar 21.865, Nederlands Dagblad van 1.609 naar 2.269, NRC Handelsblad 16.788 naar 27.480, NRC.next 1.738 naar 11.974, Reformatorisch Dagblad van 4.853 naar 5.596, De Telegraaf van nul naar 4.077, Trouw van nul naar 9.081, De Volkskrant van 35.134 naar 46.062.

Opmerkelijk is dat de grootste groeier op papier, het FD, juist een daling van het aantal digitale abonnementen moet toestaan. Dat is een tegenovergestelde ontwikkeling dan de meeste andere titels. Overigens eindigt het FD overall positief (+3%). Dat geldt trouwens ook voor de grootste daler NRC.next, die met digitale abonnees meegeteld toch een lichte stijging van 0,4% laat zien.  

Ook bij de meeste tijdschriften dalen de papieren oplages. Readers Digest is de grootste verliezer: het blad verloor de helft van zijn oplage en kukelde naar 48.000 exemplaren. Bij Nieuwe Revu, Flair en Viva, die naar verluidt door het reorganiserende Sanoma dreigen te worden opgeheven, daalde de oplage met ongeveer een kwart. 

Nichebladen onttrekken zich enigszins aan de malaise, zoals bladen over eten (Foodies, La Cucina Italiana, beide ongeveer +50%) reizen (Leven in Frankrijk, +43%) en het koningshuis (Vorsten, +25%). 

Zie ook de reacties van NRC Media en De Persgroep op de HOI-cijfers. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken