Marketeer van de Week: Robert Bernink over de stormachtige opmars van Q-music

Marketeer van de Week: Robert Bernink over de stormachtige opmars van Q-music
  • Media
  • 22 nov 2013 @ 23:54
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewPrint

In de afgelopen anderhalfjaar is Q-music zeer sterk opgekomen. De laatste luistercijfers laten zien dat de radiozender zich kan meten met 538, 3FM en Sky Radio. MarketingTribune Robert Bernink, marketing directeur bij Q-music.

Gefeliciteerd met de indrukwekkende opmars van Q-music. In de zomer van 2012 was jullie marktaandeel de helft van dat van 538, nu staan jullie praktisch gelijk met 538, Sky Radio en 3FM. Hoe hebben jullie dat geflikt?
'Dat komt gelukkig niet uit het niets. Het begint bij een gedegen merkvisie, het definiëren van de merkwaarden en het uitzetten van een strategie, die we reeds in 2012 op papier gezet hebben; Q-music wil elke dag plezier, energie en een goed gevoel brengen in het leven van de luisteraar. Elke dag, 365, dagen per jaar zetten wij in alles wat we doen de luisteraar en adverteerder centraal. We voeren dit door in alles wat we dagelijks doen: onze lekkere hits, de creatieve content, authentieke dj’s en natuurlijk de spraakmakende acties.  Wij toetsen alles wat we doen aan onze merkwaarden en de luisteraars.'

Is Q-music volgende maand qua marktaandeel de grootste radiozender van Nederland?
'Dat zal de nabije toekomst moeten uitwijzen. Na 14 maanden op rij met meer dan 20 procent groei ziet de trendlijn er in ieder geval zeer positief uit. Het marktaandeel is voor ons echter geen doel an sich. Wij willen een goed product blijven maken voor zoveel mogelijk luisteraars. Voor ons is de lange termijn belangrijk en dan voornamelijk groei in de doelgroepen die voor de toekomst belangrijk zijn.'

Waarom blijft jullie weekbereik achter bij jullie marktaandeel? Hoe ga je dat veranderen?
'Q-music bereikt wekelijks meer dan 2,5 mln luisteraars en heeft het afgelopen jaar zo’n 200.000 nieuwe luisteraars weten te vinden. Q-music bereikt daarmee inmiddels wekelijks meer luisteraars dan bijvoorbeeld 3FM. We zien dat de luisteraars langer en intensiever  luisteren. Elke dag dienen we elke luisteraar echter weer  opnieuw naar onze frequentie, online en mobile radiostream te trekken, dus dat is hard werken.'

Hoe onderscheidt Q-music zich van de concurrentie?
'Wij kijken vooral naar onze eigen kracht en denken vanuit de behoefte van onze luisteraars. Om toch een paar voorbeelden te noemen: We brengen de beste hitmuziek - volgens onderzoek; we hebben de beste radiocampagne van Nederland: Het Geluid - meer dan 50 procent TOMA onder alle radiocampagnes, een onderscheidende ochtendshow met veel potentie; Mattie & Wietze en natuurlijk het populairste uur op de Nederlandse radio: Het Foute Uur - dagelijks van 09.00 tot 10.00 uur.

Wij zijn zeer toegankelijk en benaderbaar. We staan niet op een podium, maar tussen onze luisteraars in. We hechten veel waarde aan de mening van de luisteraar en faciliteren momenteel de grootste fanbase van alle radiozenders, interacteren zeer actief op social media platforms - we zijn grootste op Facebook met 244.000 likes en de hoogste IR - en bedienen dagelijks onze Q-members met persoonlijk afgestemde informatie en verrassingen. 

We laten dromen uitkomen door middel van spectaculaire en verrassende acties.'

Hoe lang werk je al voor Q-music en in welke functies?
'Een van mijn dromen was om ooit eens te werken in de dynamiek van de media. Ik werk nu sinds twee jaar bij Persgroep in de rol van marketing directeur Q-music.'

Wat heeft de marketingcommunicatie van Q-music dat andere bedrijven niet hebben?
'Radio is now happening! Het is actueel, het is van nu. De kracht van eigen medium maakt het mogelijk om sneller dan ieder ander impact te maken en in te spelen op actualiteit.'

Wat deed je voordat je bij Q-music werkte?
'Ik ben in 2003 gestart bij Heineken als commercieel trainee, junior brand manager Heineken, horeca sales manager en sr. brand manager Royal Club en Rivella. Ik heb daar een geweldige tijd gehad, enorm veel geleerd en heb de mooiste jobs en projecten mogen doen die ik me kon wensen.'

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?
'Ik ben praktisch actief op alle platforms, voornamelijk ter inspiratie, voor mijn netwerk en natuurlijk trendvolgend. Social media maakt het voor mij een stuk eenvoudiger om geïnspireerd te worden door campagnes van over de hele wereld. Je hoeft geen uitgebreid deskresearch te doen om te achterhalen wat er in de wereld gebeurt, maar kan op beschikbare momenten snacken van de mooiste en meest actuele posts - uit een geselecteerd netwerk.'

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?
'Tommy Hilfiger, Volvo Plug-in hybrid, ASN bank, IWC, Bugaboo.'

Wat zijn jouw ambities als marketeer?
'Ik wil de gewone consument verrassen en inspireren met mooie merken en campagnes.  That’s it. Liefst natuurlijk in een omgeving met leuke, intelligente collega’s en voor een mooi product.'

Wat zijn jouw mediamerken?
'De vrijdagavond van RTL 4, De Volkskrant, Donald Duck, Q-music en  Youtube.'

www.q-music.nl
www.twitter.com/bernink

Interview: Jeroen Mirck

Eerder publiceerde MarketingTribune in de serie ‘Marketeer van de Week’:



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken