Ziggo wil Netflix extra laten betalen
- Media
- 10 mrt 2014 @ 14:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieMediaOnline
- 10 mrt 2014 @ 14:10
- Redactie Media
Kabelbedrijf Ziggo overweegt internetdiensten als Netflix geld te vragen voor gegarandeerde toegang tot kabelabonnees. Voor die vergoeding krijgen videodiensten rechtstreekse doorgifte in hoge kwaliteit.
Ziggo-topman René Obermann zegt dit weekend in NRC Handelsblad dat zijn bedrijf werkt aan een systeem waarmee onder meer videodiensten als Netflix of Youtube hun aanbod in hoge kwaliteit 'rechtstreeks' kunnen doorgeven. Het gaat om een plan op langere termijn.
Betaalde doorgifte is in de VS trouwens al aan de orde: de Amerikaanse kabelmaatschappij Comcast sloot recent een overeenkomst met Netflix (met 44 miljoen leden) die de populaire videodienst tegen een meerprijs rechtstreeks toegang biedt tot Comcast-huishoudens. Netflix is in de avonduren verantwoordelijk voor 33% van het Amerikaanse downloadverkeer en richt zich nu op uitbreiding in Europa. Sinds een half jaar is de dienst ook in Nederland beschikbaar en beslaat hier inmiddels zo’n 10% van het netwerkverkeer.
Netwerkproviders vrezen dat kijkers hun tv-abonnementen terugschroeven of opzeggen in ruil voor goedkope internetdiensten die veel bandbreedte vereisen. Critici zoals de Piratenpartij en Bits of Freedom zien in deze ontwikkeling een bedreiging voor de netneutraliteit.
Het complete interview met Obermann is tegen betaling te lezen op NRC.nl.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- NRC
- videodiensten
- doorgifte
- netneutraliteit
- Comcast
- Netflix
- betalen
- dataverkeer
- Ziggo
- topman
- René Obermann
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing