Piet Bakker: 'Kranten goochelen met digitale oplage'
- Media
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekVerdienmodellenBereikContent
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen, schrijft media-onderzoeker Piet Bakker in een analyse voor vakblad Villamedia. Er zijn zoveel verschillende vormen abonnementen dat het lastig is om oplagen van kranten met elkaar te vergelijken.
Volgens Bakker groeit het aantal digitale abonnees van dagbladen wel, maar wordt er een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. Bakker: ‘De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.’
De analyse van Piet Bakker staat op Villamedia.nl achter een betaalmuur. U heeft er dus een... digitaal abonnement voor nodig. Hoe toepasselijk.
Piet Bakker publiceert ook elders op het web. Zie: JournalismLab.nl en Tijdschriftcijfers.tumblr.com.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- dagbladen
- media
- abonnement
- HU
- Hogeschool Utrecht
- verdienmodel
- analyse
- Villamedia
- onderzoeker
- digitaal
- wetenschapper
- e- paper
- betaalmuur
- Piet Bakker
- oplage
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
- DPG Media start geïntegreerde... 02-12-2025
- Cosmopolitan wint goud tijdens... 20-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

