Nieuwssite Buzzfeed in opspraak om plagiaat

Nieuwssite Buzzfeed in opspraak om plagiaat
  • Media
  • 28 jul 2014 @ 12:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • JournalistiekOnlineMediaContent

Buzzfeed mag dan vooral bekend staan als de nieuwssite met de kattenfilmpjes en grappige lijstjes, maar is nu in opspraak gekomen wegens plagiaat. De Amerikaanse website die ook steeds meer inzet op serieus nieuws, heeft journalist Benny Johnson ontslagen omdat hij stelselmatig teksten overnam van andere journalisten, maar ook sites als Wikipedia en Yahoo Answers.

Het balletje ging rollen toen Johnson zelf via Twitter kritiek had op een andere website die zijn stuk over de kleurrijke sokken van oud-president Bush had overgenomen zonder bronvermelding. Dat was koren op de molen van andere twitteraars die hem er fijntjes op wezen dat hij het zelf ook niet al te nauw nam met het verwijzen naar zijn bronnen. Diverse blogs en media doken er ook bovenop. 

Opgeschrikt door alle ophef onderzocht Buzzfeed de ruim 500 artikelen die Johnson had geschreven en ontdekte in zo'n veertig van zijn stukken passages die woord voor woord worden geknipt en geplakt van andere sites.

'We zijn bijzonder beschaamd en het spijt ons dat we u misleid hebben', meldt de hoofdredactie van Buzzfeed. 'Benny is een vriend, collega en op zijn beste momenten een creatieve kracht, maar nu hebben we geen andere keuze dan hem te ontslaan.'

De affaire ondergraaft de ambitie van Buzzfeed om uit te groeien tot een serieuzere nieuwssite. Het beeld dat nu vooral blijft hangen is dat van een website die filmpjes en grappige teksten overal vandaan plukt op het internet. 

De artikelen van Johnson worden aangepast, inclusief vermelding van de rel die daar aanleiding toe gaf. Daarmee doet de site aan snelle damage control, maar het zal haar imago geen goed hebben gedaan.

'We zijn zeven jaar geleden begonnen als laboratorium voor content', schrijft de hoofdredactie. 'Onze schrijvers hadden geen journalistieke achtergrond en werden niet aan journalistieke principes gehouden, want we bedreven geen journalistiek. Dat is jaren geleden veranderd. Tegenwoordig zijn we een van de grootste nieuws- en entertainment-sites op het web. We hebben nu meer dan ooit de verantwoordelijkheid om het goed te doen, onze standaarden te verhogen en voortdurend beter te worden.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken