Print en reorganisatie drukken omzet Sanoma
- 25 jul 2014 @ 15:18
- Redactie Media
Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het tweede kwartaal met 4,5% zien dalen tot ruim 533 miljoen euro. De operationele winst, exclusief bijzondere posten, liep op jaarbasis met 2,6% terug tot 66,3 miljoen euro. Dat maakte Sanoma vrijdag bekend.
Het mediaconcern zag de printverkopen verder teruglopen. De omzet van Sanoma werd daarnaast gedrukt door het afstoten van tijdschrifttitels in Nederland en Finland. Sanoma voert momenteel een grote reorganisatie door, waarbij het portfolio en personeelsbestand flink op de schop gaat.
Voor Sanoma Netherlands lijkt de schade enigszins mee te vallen, dus is men positief. De netto-omzet in ons land komt uit op 180 miljoen euro, ongeveer evenveel als vorig jaar. De verkopen van de Nederlandse tijdschriftentak daalden met 7,3%, maar daar stonden goede resultaten op het gebied van digitale media tegenover.
Positief is Sanoma ook over de Nederlandse tv-divisie. Er keken meer mensen naar SBS6, Net5 en Veronica dan in de voorgaande kwartalen, al zorgde het WK voetbal (uitgezonden door concurrent NOS) natuurlijk wel voor een tijdelijk, maar enorm negatief effect op de kijkcijfers.
Topman Harri-Pekka Kaukonen wijst erop dat digitale media een steeds belangrijker deel vormen van de organisatie. 42% van de mediaverkopen in Nederland en Finland betreft inmiddels media die niet zijn gedrukt.
De resultaten over het afgelopen kwartaal zijn in lijn met de verwachtingen van Sanoma voor heel 2014. Het concern rekent op een lichte daling van de omzet vergeleken met vorig jaar. Voor het eerste half jaar ligt de omzet 5,6% onder het niveau van 2013.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- digitalisering
- Nederland
- omzet
- halfjaarcijfers
- tijdschriften
- verkoop
- Finland
- resultaat
- SBS
- verlies
- online
- ontslagen
- winst
- Sanoma
- reorganisatie
- Harri-Pekka Kaukonen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management