RTL aangepakt door extra mediabelasting
- Media
- 29 jul 2014 @ 12:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekZakelijkReclame
- 29 jul 2014 @ 12:16
- Redactie Media
Tv-zender RTL wordt onevenredig zwaar getroffen door een nieuwe belastingmaatregel die Hongarije heeft ingevoerd. De zonder noemenswaardig debat ingevoerde belasting op reclame betekent voor het Luxemburgse mediaconcern dat het als enige bedrijf het hoogste tarief moet betalen. Eurocommissaris Neelie Kroes spreekt over beknotting van de persvrijheid.
Dit schrijft Kroes in haar hoedanigheid als EU-commissaris Digitale Agenda in een opiniestuk op haar website dat ook in een Hongaarse krant is gepubliceerd.
'RTL is een van de weinige zenders in Hongarije die niet slechts de lijn van de regeringspartij bevordert, dus de conclusie ligt voor de hand', aldus Kroes. 'De Hongaarse overheid wil geen zender met een buitenlandse eigenaar en gebruikt een onrechtvaardige belasting om persvijheid - een van de waarborgen van democratie - van tafel te vegen.'
Uit eigen berekeningen van RTL blijkt dat zij het enige bedrijf zijn dat met het hoogste tarief van de belasting zou worden geconfronteerd. Kroes concludeert daarom dat de belasting eigenlijk maar één doel heeft: het verjagen van de Luxemburgse mediagroep RTL, omdat de zender niet de lijn van de regeringspartij volgt.
Het is niet de eerste keer dat Hongarije en de Europese Commissie botsen over het inperken van de persvrijheid. In 2011 is er maanden overleg geweest om een door Hongarije ingevoerde repressieve mediawet af te zwakken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Neelie Kroes
- Europese Commissie
- belasting
- mediawet
- media
- EU
- reclame
- Eurocommissaris
- Hongarije
- persvrijheid
- reclame
- RTL
- opiniestuk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

