Wegener-eigenaar Mecom ziet omzet én verlies dalen

Wegener-eigenaar Mecom ziet omzet én verlies dalen
  • Media
  • 30 jul 2014 @ 11:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintZakelijkMediastrategie

Investeringsbedrijf Mecom, eigenaar van de Wegener-kranten, is er ondanks een nog altijd dalende omzet in geslaagd om het verlies in het eerste halfjaar te reduceren van bijna 98 miljoen naar 3,1 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf, dat wordt overgenomen door De Persgroep, woensdag bekendgemaakt. De kostenbesparingen lijken daarmee hun vruchten af te werpen.

Mecom boekte in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 347,1 miljoen euro, een daling van 8% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de advertentie-inkomsten van het concern liepen met 22% hard terug. In het eerste kwartaal was juist nog een groei gerealiseerd.

De daling van de omzet uit de oplage van de kranten, waaronder Tubantia en De Gelderlander, is wel verder teruggelopen. De circulatieomzet daalde nog maar licht, met 1,5%. Dat komt niet door een hoger aantal abonnees, maar door de stijging van de prijzen.

Onder de streep resteerde voor Mecom een operationeel resultaat van 27,8 miljoen euro. In Nederland verbeterde de winstmarge, van 5,8 naar 11,7%, vooral als het gevolg van lagere kosten. Het concern heeft het afgelopen jaar 426 arbeidsplaatsen geschrapt. In Denemarken nam de winstmarge juist af van 3,0 naar 2,4%.

Een maand geleden maakte De Persgroep bekend Mecom te willen overnemen. De Belgisch-Nederlandse uitgeverij van onder meer de Volkskrant en het AD is bereid om 245 miljoen euro uit te trekken voor Mecom. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken