Topauteurs protesteren tegen Amazon met enorme advertentie in New York Times
- Media
- 11 aug 2014 @ 00:07
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintContentWebwinkelZakelijk
- 11 aug 2014 @ 00:07
- Redactie Media
Een ruzie tussen internetbedrijf Amazon en uitgeverij Hachette heeft dit weekend geleid tot een opmerkelijke paginagrote advertentie in The New York Times. Negenhonderd schrijvers eisen daarin van de webwinkel dat deze ‘stopt met het beschadigen van het levensonderhoud van de auteurs waar het bedrijf zijn business op heeft gebouwd’.
De advertentie is geïnitieerd door auteur Douglas Preston namens Authors United en betaald door enkele bestseller-auteurs. Onder de open brief prijkt een waslijst van zo'n 900 namen, waaronder Stephen King, Donna Tartt (foto), John Grisham en Malcolm Gladwell.
De opmerkelijke stap om in een grote krant te gaan adverteren, is de laatste ontwikkeling in een opzienbarende strijd tussen Amazon en Hachette over het accepteren van de voorwaarden van de webgigant. Dat ging hard tegen hard: Hachette noemt de voorwaarden ‘zelfmoord’, Amazon claimt dat de uitgever zijn auteurs ‘gebruikt als menselijk schild’ – een smakeloze verwijziging naar het Gaza-conflict.
De reden dat de beroepsgroep nu breed in actie komt, is omdat Amazon in zijn strijd met Hachette ongeoorloofde middelen lijkt in te zetten: er lijkt een boycot van Hachette-auteurs aan de gang waarbij pre-orders worden geweigerd, aflevering wordt vertraagd en kortingen niet worden doorgevoerd. De brief roept lezers op om contact op te nemen met ceo Jeff Bezos van Amazon ‘and tell him what you think’.
Een citaat uit de brief: ‘As writers--most of us not published by Hachette--we feel strongly that no bookseller should block the sale of books or otherwise prevent or discourage customers from ordering or receiving the books they want. It is not right for Amazon to single out a group of authors, who are not involved in the dispute, for selective retaliation. Moreover, by inconveniencing and misleading its own customers with unfair pricing and delayed delivery, Amazon is contradicting its own written promise to be "Earth's most customer-centric company.’
Lees de integrale brief op AuthorsUnited.net.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Malcolm Gladwell
- chantage
- Donna Tartt
- ruzie
- New York Times
- Authors United
- pre-orders
- conflict
- webwinkel
- algemene voorwaarden
- Stephen King
- boeken
- Amazon
- bestelling
- advertentie
- korting
- levering
- NYT
- Hachette
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing