Topauteurs protesteren tegen Amazon met enorme advertentie in New York Times
- Media
- 11 aug 2014 @ 00:07
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintContentWebwinkelZakelijk
- 11 aug 2014 @ 00:07
- Redactie Media
Een ruzie tussen internetbedrijf Amazon en uitgeverij Hachette heeft dit weekend geleid tot een opmerkelijke paginagrote advertentie in The New York Times. Negenhonderd schrijvers eisen daarin van de webwinkel dat deze ‘stopt met het beschadigen van het levensonderhoud van de auteurs waar het bedrijf zijn business op heeft gebouwd’.
De advertentie is geïnitieerd door auteur Douglas Preston namens Authors United en betaald door enkele bestseller-auteurs. Onder de open brief prijkt een waslijst van zo'n 900 namen, waaronder Stephen King, Donna Tartt (foto), John Grisham en Malcolm Gladwell.
De opmerkelijke stap om in een grote krant te gaan adverteren, is de laatste ontwikkeling in een opzienbarende strijd tussen Amazon en Hachette over het accepteren van de voorwaarden van de webgigant. Dat ging hard tegen hard: Hachette noemt de voorwaarden ‘zelfmoord’, Amazon claimt dat de uitgever zijn auteurs ‘gebruikt als menselijk schild’ – een smakeloze verwijziging naar het Gaza-conflict.
De reden dat de beroepsgroep nu breed in actie komt, is omdat Amazon in zijn strijd met Hachette ongeoorloofde middelen lijkt in te zetten: er lijkt een boycot van Hachette-auteurs aan de gang waarbij pre-orders worden geweigerd, aflevering wordt vertraagd en kortingen niet worden doorgevoerd. De brief roept lezers op om contact op te nemen met ceo Jeff Bezos van Amazon ‘and tell him what you think’.
Een citaat uit de brief: ‘As writers--most of us not published by Hachette--we feel strongly that no bookseller should block the sale of books or otherwise prevent or discourage customers from ordering or receiving the books they want. It is not right for Amazon to single out a group of authors, who are not involved in the dispute, for selective retaliation. Moreover, by inconveniencing and misleading its own customers with unfair pricing and delayed delivery, Amazon is contradicting its own written promise to be "Earth's most customer-centric company.’
Lees de integrale brief op AuthorsUnited.net.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Amazon
- Malcolm Gladwell
- webwinkel
- bestelling
- Stephen King
- algemene voorwaarden
- conflict
- pre-orders
- levering
- Authors United
- Donna Tartt
- NYT
- advertentie
- Hachette
- New York Times
- boeken
- ruzie
- chantage
- korting
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management