Mercurs 2014: Waarom Thomas Hendriks vindt dat Quest het tijdschrift van het jaar is

Mercurs 2014: Waarom Thomas Hendriks vindt dat Quest het tijdschrift van het jaar is
  • Media
  • 27 nov 2014 @ 12:58
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatiePrintAwardsInterview

Het is feest bij Quest: zowel het blad als hoofdredacteur Thomas Hendriks dingen op 10 december 2014 mee naar een Mercur. Quest is één van de vijf genomineerden voor Tijdschrift van het Jaar, samen met Flow, Esquire, VT Wonen en Volkskrant Magazine. MarketingTribune laat in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2014 alle hoofdredacteuren aan het woord. Vandaag is de beurt aan Thomas Hendriks van Quest. ‘We zijn nog steeds na LINDA het grootste maandblad van Nederland.’

Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat zowel jouw tijdschrift als jijzelf zijn genomineerd voor de Mercurs? Was je verrast?

Thomas Hendriks: ‘Ik hoorde die ochtend dat er iemand van Post NL/Bruna bij de balie stond met een bloemetje. Dat was een verrassing. En toen hoorden we dat het meteen al om Tijdschrift van het Jaar ging. Dat was een te gek moment. Pas veel later die dag hoorde ik dat we nog twee nominaties hebben gekregen. Natuurlijk ben ik er trots op om als hoofdredacteur te worden genomineerd.’

Hoe heeft Quest zich het afgelopen jaar onderscheiden in het medialandschap?

‘Ik ben blij en trots dat de jury heeft gezien wat wij juist in het afgelopen jaar allemaal hebben bereikt. De oplage is nauwelijks gedaald – we zijn nog steeds na LINDA het grootste maandblad van Nederland. Regelmatig verkopen we meer dan begroot en met de in totaal 25 tijdschriften die we dit jaar uitbrengen, maken we een heel gezonde winst. Dat doen we met 25 mannen en vrouwen van wie de meesten al heel lang bij Quest werken.

En dan zijn er de dingen die dit jaar zo speciaal maken. Onze tiende verjaardag in februari, die we vierden met de start van Quest Test Nederland, een online platform waarop in acht maanden tijd 650.000 testen zijn gedaan. Voor content in Quest en voor wetenschappelijk onderzoek aan universiteiten. Quest.nl scoorde mede hierdoor in 2014 dik 20 miljoen pageviews en meer dan 2,5 miljoen unieke bezoekers.

We hebben bijzondere dingen in het schap gedaan: de sticker die je er niet af mocht halen voor het thema Verleiding. En natuurlijk de 172.000 sprinkhanen die we over Nederland hebben losgelaten. Daarvoor zijn we ook genomineerd voor Marketingactie van het Jaar. Ik ben vooral trots op de 360-benadering bij beide campagnes met social, radio, abri’s, filmpjes en guerrilla-acties. En het feit dat ze loonden, want in beide gevallen verkochten we meer dan begroot. Verder hebben we een boek uitgebracht: Best of Quest. Het is inmiddels aan de derde druk. We stonden zelfs even in de bestsellerslijst, haha!’

Effe pitchen: waarom moet Quest dit jaar de prijs krijgen voor tijdschrift van het jaar?

‘Dan moet je echt alleen kijken naar het afgelopen jaar. Dat we tien jaar bestaan is geen reden om een Mercur te winnen, vind ik. We hebben dit jaar op een geweldige manier laten zien wat tijdschriften kunnen: in het schap (de sprinkhaan), op de radio (Ruud de Wild), online (Quest Test Nederland), in de boekhandel (Best of Quest) en vooral bij de lezer die ons kritisch volgt en in grote getalen trouw blijft.’

Ongeacht of je wint: hoe gaat Quest het volgend jaar nóg beter doen dan in 2014?

‘We gaan weer minimaal 24 tijdschriften maken, dat is de basis. Daarnaast gaan we Quest Test Nederland uitbreiden en iets commerciëler maken. Maar de grote stap die we gaan maken, ligt op het gebied van educatie en learning. We lancering begin 2015 QuestPlay, een platform met 27 educatieve games voor kinderen van 2-6 jaar – de kinderen van de Quest-lezer. En daarna gaan we door op de basisschool met verschillende producten (print en digitaal) onder de titel Quest junior. En we gaan iets nieuws doen met video online.’

Tot slot: wat is voor jou de belangrijkste innovatie in het tijdschriftvak en hoe ga jij die zelf toepassen?

‘De tablet is er nu een jaar of vijf en niemand weet hoe je daar echt geld mee kunt verdienen. Maar dat het ding - en mobile in het algemeen - een steeds grotere rol gaat spelen in het mediagebruik staat vast. Dat zie je overal om je heen. Daar iets voor bedenken dat wel geld oplevert is de grote uitdaging. En ik weet zeker dat tijdschriftenmakers daar oplossingen voor gaan vinden. Juist nu, als de nood hoog is. Onderscheidende content. Dat zou wat voor ons kunnen zijn.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken