Onderzoek: 'Hoofdredacties worstelen met digitaal nieuws'

Onderzoek: 'Hoofdredacties worstelen met digitaal nieuws'
  • Media
  • 11 jun 2015 @ 11:46
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineMediaJournalistiekInnovatieOnderzoek

Innovatie in media stokt vaak bij de hoofdredactie. Dat blijkt uit het proefschrift van journaliste Klaske Tameling, die 18 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. De overstap naar een nieuwe digitale nieuwscultuur verloopt bij traditionele media niet alleen moeizaam door conservatisme van uitvoerend journalisten, maar vooral door een gebrek aan sterk leiderschap. Hoofdredacties zijn vooral bezig met organisatorische veranderingen. Het ontbreekt hen veelal aan een duidelijke toekomstvisie op online journalistiek.

De nieuwscultuur is de afgelopen jaren verschoven van massamedia, waar elke abonnee of kijker hetzelfde voorgeschoteld krijgt, naar online‐media, waar de nieuwsconsument zelf zijn keuze maakt en interactief is. Zowel bij de geschreven als bij de audiovisuele pers wordt daarom de noodzaak onderkend om veel meer nieuws online te brengen, en dan natuurlijk het liefst door dezelfde journalisten, om ‘dubbel werk’ te voorkomen. Hoofdredacties bedenken dan ook het ene plan na het andere om nieuws sneller en bij voorkeur multimediaal online te brengen, of om juist op internet verdieping aan te brengen, omdat de ruimte daar nu eenmaal onbegrensd is.

'Doelstellingen worden niet gehaald'

Vaak worden de ambitieuze doelstellingen in die plannen niet gehaald, wordt er ten halve gekeerd of wordt het roer helemaal omgegooid, stelt Tameling vast. Zij verrichtte in 2011 en 2012 etnografisch onderzoek bij de Volkskrant, NOS Nieuws, Het Financieele Dagblad en BNR in de vorm van uitvoerige gesprekken met alle geledingen van de redacties. Ook kreeg ze inzage in beleidsdocumenten over crossmediaal werken.

‘Voor audiovisuele nieuwsredacties zoals BNR en de NOS is die overgang wat kleiner omdat die veel meer deadlines op een dag hebben dan de kranten, maar voor allemaal geldt dat ze veel minder uit de mogelijkheden halen dan erin zit', aldus Tameling. 'Zo zijn de online redacties relatief klein, hebben ze weinig in te brengen, is het online platform nog erg op tekst gericht in plaats van op beeld en maken ze maar in beperkte mate gebruik van online statistieken.’

'Crossmediale plannen zijn te vaag'

Uit het onderzoek komt naar voren dat de crossmediale redactie een kloof creëert tussen journalisten van massamedia en online media. Volgens Tameling is het probleem dat leidinggevenden zelf onderdeel zijn van de traditionele (massamedia)cultuur waardoor ze niet in staat zijn om noodzakelijke samenwerking tussen redacteuren te bewerkstelligen.

‘De crossmediale plannen waren te ambitieus en bovendien te vaag', zegt Tameling. 'Leidinggevenden hebben zelf eigenlijk onvoldoende verstand van een digitale nieuwscultuur, maar geven intussen weinig ruimte voor goede ideeën van onderaf. Ik merkte bij de leidinggevenden weinig echte betrokkenheid bij online. De internetredacteuren kampten hierdoor met een calimero‐complex en van een gemeenschappelijke crossmediale cultuur was geen sprake. De nadruk zou minder op de aanpassing van de organisatie moeten liggen en meer op een fundamentele verandering van de journalistieke cultuur.'

Wat is de rol van de journalist bij online‐media? Tameling: 'Daar werd op de redacties nauwelijks over gepraat. Dit onderzoek laat zien dat de traditionele media hoofdredactionele leiders nodig hebben die een digitale nieuwscultuur begrijpen en die in staat zijn om hun visie te vertalen naar concrete veranderingen op nieuwsredacties.’

Proefschrift 'En wat doen we online?'

Klaske Tameling (Groningen, 1984) voltooide de master Journalistiek aan de RUG en werkte als redacteur voor radio en televisie. Tussen 2010 en 2014 deed zij promotieonderzoek binnen het Centre for Media & Journalism Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt 'En wat doen we online? Crossmediale dilemma's op de Nederlandse nieuwsredactie'. Promotores zijn Marcel Broersma en Marc Chavannes. Het boek verschijnt in handelsuitgave bij Boom‐Lemma. Op 25 juni is er een boekpresentatie inclusief debat in Amsterdam. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken