PostNL: 'Reclame van MKB-bedrijven kan effectiever'

PostNL: 'Reclame van MKB-bedrijven kan effectiever'
  • Media
  • 6 okt 2015 @ 10:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentZakelijkEffectMarketing

Reclame-uitingen van MKB-ondernemers zijn vaak niet effectief. Uit de MKB Reclamecheck van PostNL blijkt dat ondernemers wel reclame willen maken, maar dat zij niet altijd weten hoe. Het postbedrijf gaf 200 concrete adviezen hoe reclame (veelal via flyers en folders) effectiever kan. Op MarketingTribune delen we een aantal handige tips.

Zo’n zeventig MKB ondernemers lieten hun reclame-uitingen beoordelen op effectiviteit door een team van DM experts van PostNL. PostNL adviseert ruim 40% van de ondernemers minder woorden te gebruiken in een uiting en 28% wordt geadviseerd reclame-uitingen te voorzien van aantrekkelijker beeld (meer kleur en mensen). Bijna de helft van de ingezonden reclame-uitingen bestond uit flyers en folders. In totaal gaf PostNL ruim 200 concrete adviezen en tips voor verbetering.

'Het effect van direct'

'Ondernemers willen weer groeien en nieuwe klanten bereiken. Dat kan met effectieve reclame', zegt Ludo Voorn, marketingdirecteur van PostNL. 'Via Heteffectvandirect.nl kregen we reclame-uitingen van de meest uiteenlopende MKB-ondernemers onder ogen; van de lokale sportclub, patisseriewinkel tot dierapotheker. Er zaten verrassend goede en creatieve uitingen bij, maar er is ook ruimte voor verbetering. Vaak gaat het om ogenschijnlijk kleine details zoals minder woorden gebruiken of meer beeldende fotografie.'

Voorn adviseert om niet het product zelf, maar het resultaat te laten zien:  'Bijvoorbeeld een foto van iemand die een heerlijk gerecht met rijst eet in plaats van alleen de verpakking van de rijst. Hierdoor kan de effectiviteit aanzienlijk verbeteren. Wij delen graag onze kennis op het gebied van DM en reclame met onze klanten.' 

Duidelijk communiceren: minder tekst, grotere letters

Voor een reclame-uiting is een korte, krachtige tekst belangrijk. Mensen beslissen namelijk binnen een paar seconden of iets interessant is. In de meeste uitingen van de beoordeelde inzendingen waren teksten te lang of raakten onvoldoende de kern. Verder waren gebruikte lettertypes erg klein. PostNL adviseerde 41% van de ondernemers duidelijker te communiceren door het gebruik van minder woorden. Maar ook door tussenkopjes en door afwisseling in de opmaak (vetgedrukt, andere kleur). 

Opvallend veel MKB ondernemers (41%) communiceert geen actie in de reclame-uiting. Een gemiste kans vindt PostNL want zo is voor veel mensen niet duidelijk wat ze moeten doen. Daarom adviseert PostNL ondernemers meer gebruik te maken van een eenvoudige en makkelijk te onthouden URL en een geloofwaardig actie aanbod. Dit werkt nog beter als er een gevoel van schaarste/urgentie aan wordt gekoppeld door bijvoorbeeld een beperkte actietermijn te communiceren of 'op=op'.

MKB'ers moeten crossmedialer denken

Ten slotte heeft PostNL alle ondernemers geadviseerd om een fysieke uiting met een online uiting te combineren zodat men op meerdere momenten en op meerdere manieren met de klant in aanraking komt. Bijvoorbeeld door een direct mail te combineren met een gerichte Facebook advertentie (op basis van leeftijd, interesse of locatie) of een e-mail als teaser of reminder wanneer de actieperiode bijna verloopt. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken