Gemeente Amsterdam schrapt reclame-belasting

Gemeente Amsterdam schrapt reclame-belasting
  • Media
  • 2 nov 2015 @ 08:48
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePolitiekOverheidOutdoor

De gemeente Amsterdam stopt vanaf 1 januari 2016 met het heffen van reclamebelasting. Ook hoeft per 2016 geen precariobelasting meer betaald te worden. Dit geldt voor de meeste objecten op de stoep, op straat of elders in de openbare ruimte. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besluit in oktober genomen en legt het deze maand voor aan de gemeenteraad. Het doel van het voorstel is het systeem van gemeentebelastingen te versimpelen en de lasten voor bedrijven te verlichten.

De reclamebelasting moet compleet komen te vervallen. Voor de precariobelasting gelden straks nog wel twee uitzonderingen: terrassen worden pas vanaf 2017 niet meer belast, terwijl woonboten en bedrijfsvaartuigen (het zogenoemde liggeld) niet onder de voorgestelde nieuwe regeling vallen.

Door het schrappen van de reclame- en precariobelasting realiseert de gemeente Amsterdam voor ondernemers en bewoners een lastenverlichting van ruim 10,8 miljoen euro verspreid over de jaren 2015, 2016 en 2017. De vermindering van inkomsten voor de gemeente bedraagt in totaal 12,6 miljoen. Dit is verrekend in de begroting.

Wanneer geldt reclamebelasting?

Reclamebelasting wordt geheven op een breed scala aan objecten, van kleine losstaande borden voor een winkel tot aan grote billboards en reclamemasten. 80% procent heeft betrekking op gevelreclame, die goed is voor 90% van de opbrengsten. Afschaffing van de reclamebelasting betekent een lastenverlichting van circa € 2,5 miljoen voor circa 20.000 ondernemers. In 2015 zijn de tarieven van reclamebelasting al gehalveerd. Daardoor is in 2015 ook al een lastenverlichting van circa € 2,5 miljoen gerealiseerd.

Reclamebelasting heeft een belangrijke regulerende werking, omdat ondernemers de kosten ervan meewegen in het besluit of zij reclame-uitingen plaatsen. Naast deze belasting bestaan verschillende andere regels om reclame in de openbare ruimte te reguleren, bijvoorbeeld op grond van de APV, de welstandnota, beleidsregels en toetsingskaders.

De gemeente Amsterdam gaat de diverse bestaande regels samenvoegen tot een samenhangend geheel om duidelijker kaders te krijgen en mogelijke wildgroei aan reclame-uitingen te voorkomen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken