Tijdschrift-app Maggy stopt al binnen een jaar

Tijdschrift-app Maggy stopt al binnen een jaar
  • Media
  • 23 nov 2016 @ 13:15
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentTijdschriftenAppsVerdienmodellen

De 'Spotify voor magazines' Maggy kondigt aan te stoppen per 1 december. Na diverse pogingen heeft Maggy geen aansluiting kunnen vinden bij een strategische partner. Daarmee komt er binnen een jaar een einde aan dit enige all-you-can-read tijdschrift-abonnement. Maggy zegt 'zelfstandig niet de vereiste groei te kunnen realiseren'.

Maggy is begin januari dit jaar gelanceerd als eerste 'article-based all-you-can-read app'. In juni werd een 2.0 versie gelanceerd voor iOS en kort daarna ook de webversie. Ondanks dat deze update goede reviews heeft gekregen en zeer positief werd ontvangen door gebruikers, viel het aantal betalende abonnees tegen. 'De concurrentie komt niet alleen van vergelijkbare platformen, maar veel meer nog van mensen die liever een rondje Candy Crush spelen in plaats van een goed verhaal lezen.'

Geen strategische partner gevonden

De afgelopen drie maanden is het team van Maggy druk bezig geweest aansluiting te vinden bij een strategische partner in binnen- en buitenland. Belangrijkste reden hiervoor is het verkregen inzicht dat de vereiste groei zelfstandig niet gerealiseerd kon worden. Na diverse gesprekken met uitgevers, drukkerijen en persbureaus is het niet gelukt tot een concreet plan voor de toekomst voor Maggy te komen.

Er is nog steeds geloof in de techniek die voor Maggy is ontwikkeld. 'We zijn ervan overtuigd dat er nog veel potentie in Maggy zit', zeggen de oprichters Croll en Tijkotte. 'De afgelopen maanden hebben wij gemerkt dat er bovendien diverse mogelijkheden bestaan voor Maggy op de B2B-markt als whitelabel product. Maggy wil dit graag in samenwerking met strategische partners verder ontwikkelen. Er is alleen onvoldoende basis om Maggy als stand-alone product door te laten lopen. Voor uitgevers zal de komende jaren het goed en slim gebruiken van data steeds belangrijker worden. Daar liggen grote kansen, maar ook grote uitdagingen.'

'Deelnemers, bedankt!'

Het team achter Maggy bedankt alle gebruikers en deelnemende uitgevers voor het in Maggy gestelde vertrouwen. 'We zijn trots op alle mooie titels die zich aan Maggy hebben willen verbinden.'

Maggy is een Nederlandse startup, in januari 2016 gelanceerd door ondernemers Michael Croll en Rutger Tijkotte. Lezers van Maggy hebben ongelimiteerd de beschikking over meer dan 40 Nederlandstalige tijdschriften, waaronder glossy’s zoals Cosmopolitan en Quote, maar ook Vrij Nederland, Delicious en Fabulous Mama. Maggy kreeg begin 2015 een subsidie van 61.450 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers, gericht op persinnovatie.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken