Hoofdredacteur Vogue onder vuur om uitspraak over donkere modellen
- Media
- 27 mrt 2017 @ 11:39
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekSocial mediaTijdschriften
- 27 mrt 2017 @ 11:39
- Jeroen Mirck
Vogue-hoofdredacteur Karin Swerink heeft veel kritiek gekregen over een uitspraak over donkere fotomodellen. Die staan volgens haar zelden op de cover van haar blad omdat er te weinig goede 'donkere meisjes' zijn. Kleur is volgens Swerink 'niet van belang'. Na kritiek op social media heeft ze haar excuses gemaakt.
Metro vroeg aan Swerink waarom er zo weinig donkere modellen in het Nederlandse modebeeld te zien zijn. Daarop zei de hoofdredacteur van Vogue het volgende:
'Er is momenteel één donker topmodel in Nederland, favoriet bij Vogue en dat is Imaan Hammam. Imaan gaat heel goed en draait mee op internationaal niveau. Wanneer het kan zetten we haar op de cover, maar dat lukt niet altijd vanwege drukke agenda’s. Het is absoluut geen onwelwillendheid. Ik kijk vooral of het van deze tijd is en of het klopt in het verhaal dat wij willen vertellen. Ik kijk niet of iemand blank of donker is. Dat is zo niet van belang voor het maken van een tijdschrift. Er zijn wel donkere meisjes die we in de gaten houden, zoals bijvoorbeeld Nirvana Naves. Maar die vind ik nog net niet de potentie hebben.'
De uitspraak van Swerink maakte veel los op social media, waar onder meer de fashionblogger Animanta stelde dat de modewereld 'geen shit' geeft om diversiteit. Dit wordt bevestigd door een recent onderzoek van The Fashion Spot, waaruit blijktdat nog altijd zo’n 75% van de modellen op de catwalk wit is. Harper’s Bazaar en ELLE hadden vorig jaar slechts één gekleurd covermodel, Vogue zelfs geen enkele.
Swerink kwam vrijdag met een officieel statement waarin ze haar excuses maakte en benadrukte dat diversiteit in de modewereld haar aan het hart gaat. Ze wil het voortouw nemen om deze kwestie beter te gaan bespreken.
"Ik kijk niet of een model blank of donker is. Dat is niet van belang." Karin Swerink, hoofdredacteur #Vogue, komt nu terug op haar woorden. pic.twitter.com/Qrt3u8XhYV
— Jeroen Mirck (@JeroenMirck) March 24, 2017
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- modellen
- zwart
- ophef
- Vogue
- fashion
- diversiteit
- Karin Swerink
- interview
- Metro
- covermodel
- excuses
- mode
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management