Hoofdredacteur Vogue onder vuur om uitspraak over donkere modellen

Hoofdredacteur Vogue onder vuur om uitspraak over donkere modellen
  • Media
  • 27 mrt 2017 @ 11:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekSocial mediaTijdschriften

Vogue-hoofdredacteur Karin Swerink heeft veel kritiek gekregen over een uitspraak over donkere fotomodellen. Die staan volgens haar zelden op de cover van haar blad omdat er te weinig goede 'donkere meisjes' zijn. Kleur is volgens Swerink 'niet van belang'. Na kritiek op social media heeft ze haar excuses gemaakt.

Metro vroeg aan Swerink waarom er zo weinig donkere modellen in het Nederlandse modebeeld te zien zijn. Daarop zei de hoofdredacteur van Vogue het volgende:

'Er is momenteel één donker topmodel in Nederland, favoriet bij Vogue en dat is Imaan Hammam. Imaan gaat heel goed en draait mee op internationaal niveau. Wanneer het kan zetten we haar op de cover, maar dat lukt niet altijd vanwege drukke agenda’s. Het is absoluut geen onwelwillendheid. Ik kijk vooral of het van deze tijd is en of het klopt in het verhaal dat wij willen vertellen. Ik kijk niet of iemand blank of donker is. Dat is zo niet van belang voor het maken van een tijdschrift. Er zijn wel donkere meisjes die we in de gaten houden, zoals bijvoorbeeld Nirvana Naves. Maar die vind ik nog net niet de potentie hebben.'

De uitspraak van Swerink maakte veel los op social media, waar onder meer de fashionblogger Animanta stelde dat de modewereld 'geen shit' geeft om diversiteit. Dit wordt bevestigd door een recent onderzoek van The Fashion Spot, waaruit blijktdat nog altijd zo’n 75% van de modellen op de catwalk wit is. Harper’s Bazaar en ELLE hadden vorig jaar slechts één gekleurd covermodel, Vogue zelfs geen enkele.

Swerink kwam vrijdag met een officieel statement waarin ze haar excuses maakte en benadrukte dat diversiteit in de modewereld haar aan het hart gaat. Ze wil het voortouw nemen om deze kwestie beter te gaan bespreken. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken