Hoofdredacteur Vogue onder vuur om uitspraak over donkere modellen
- Media
- 27 mrt 2017 @ 11:39
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekSocial mediaTijdschriften
- 27 mrt 2017 @ 11:39
- Jeroen Mirck
Vogue-hoofdredacteur Karin Swerink heeft veel kritiek gekregen over een uitspraak over donkere fotomodellen. Die staan volgens haar zelden op de cover van haar blad omdat er te weinig goede 'donkere meisjes' zijn. Kleur is volgens Swerink 'niet van belang'. Na kritiek op social media heeft ze haar excuses gemaakt.
Metro vroeg aan Swerink waarom er zo weinig donkere modellen in het Nederlandse modebeeld te zien zijn. Daarop zei de hoofdredacteur van Vogue het volgende:
'Er is momenteel één donker topmodel in Nederland, favoriet bij Vogue en dat is Imaan Hammam. Imaan gaat heel goed en draait mee op internationaal niveau. Wanneer het kan zetten we haar op de cover, maar dat lukt niet altijd vanwege drukke agenda’s. Het is absoluut geen onwelwillendheid. Ik kijk vooral of het van deze tijd is en of het klopt in het verhaal dat wij willen vertellen. Ik kijk niet of iemand blank of donker is. Dat is zo niet van belang voor het maken van een tijdschrift. Er zijn wel donkere meisjes die we in de gaten houden, zoals bijvoorbeeld Nirvana Naves. Maar die vind ik nog net niet de potentie hebben.'
De uitspraak van Swerink maakte veel los op social media, waar onder meer de fashionblogger Animanta stelde dat de modewereld 'geen shit' geeft om diversiteit. Dit wordt bevestigd door een recent onderzoek van The Fashion Spot, waaruit blijktdat nog altijd zo’n 75% van de modellen op de catwalk wit is. Harper’s Bazaar en ELLE hadden vorig jaar slechts één gekleurd covermodel, Vogue zelfs geen enkele.
Swerink kwam vrijdag met een officieel statement waarin ze haar excuses maakte en benadrukte dat diversiteit in de modewereld haar aan het hart gaat. Ze wil het voortouw nemen om deze kwestie beter te gaan bespreken.
"Ik kijk niet of een model blank of donker is. Dat is niet van belang." Karin Swerink, hoofdredacteur #Vogue, komt nu terug op haar woorden. pic.twitter.com/Qrt3u8XhYV
— Jeroen Mirck (@JeroenMirck) March 24, 2017
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- modellen
- excuses
- zwart
- ophef
- fashion
- Vogue
- interview
- diversiteit
- Metro
- mode
- covermodel
- Karin Swerink
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing