NDP Nieuwsmedia opent aanval op NPO

  • Media
  • 8 mei 2017 @ 11:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekJournalistiekNieuwsmedia

NDP Nieuwsmedia, de belangenorganisatie van commerciële nieuwsmedia, vindt dat een nieuw kabinet meer moet doen om eerlijke concurrentieverhoudingen te bevorderen. Door de oprukkende digitalisering ervaart NDP toenemende concurrentie van online ‘copycats’ en - een eigen stokpaardje - publiek bekostigde omroepen.

In toelichting op het vandaag verschenen jaarverslag zegt NDP-voorzitter Frits Campagne dat zijn leden geen ongelijke strijd willen voeren in deze snel veranderende markt. Daarom pleit hij voor een level playing field. 

Volgens de brancheorganisatie steken bijvoorbeeld NOS Nieuws en Nieuwsuur de ‘brug over’ van audiovisuele producties naar geschreven artikelen die zijn verrijkt met video. Dat ervaart NDP als marktverstorende activiteiten. 

Terugkerende ramkoers

NDP en de publieke omroep liggen al jaren op ramkoers met elkaar. Zie onder meer de reactie op NPO-plannen in 2013 en 2014. Zo luidde indertijd de NDP-kritiek als volgt: 'Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving.'

Lees hier het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken