Gaykrant maakt comeback
- Media
- 16 aug 2017 @ 10:15
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaWebsiteTijdschriftenDoelgroep
- 16 aug 2017 @ 10:15
- Redactie Media
Ondernemers Hans Prummel en Richard Otto willen het merk Gaykrant nieuw leven inblazen. De Gaykrant was sinds 1980 een maandblad voor homo's, lesbiennes en biseksuelen. Na het faillissement in 2013 werd het tijdschrift overgenomen maar ging uiteindelijk toch ter ziele. Vanaf vandaag maakt Gaykrant een digitale comeback.
Diverse homo-gerelateerde geweldsincidenten en recente onderzoeken maken duidelijk dat de emancipatie van homo’s, lesbo’s en transgenders de laatste jaren steeds meer onder druk komt te staan. Steeds meer homoseksuelen durven bijvoorbeeld niet meer op straat hand in hand te lopen of hun geaardheid op werk bekend te maken. Prummel en Otto willen daarom met de herlancering van Gaykrant weer een vuist maken om deze vrijheden in Nederland ook in de toekomst te kunnen waarborgen.
De kleurrijke entrepreneur Hans Prummel is samen met media-ondernemer Richard Otto eigenaar van de merknaam Gaykrant geworden en hebben deze ondergebracht in een gelijknamige stichting.
Gaykrant: rijk verleden
Nederland heeft op gebied van homo-emancipatie een rijk verleden en Gaykrant speelde hierin een belangrijke rol. ‘Geen heden, zonder verleden’ en daarom wil de nieuwe stichting alle edities digitaal beschikbaar maken.
Prummel: 'Ik vind het belangrijk dat ook nieuwe generaties beseffen hoe de homo-emancipatie zich de laatste decennia ontwikkeld heeft. Met het digitale archief van de Gaykrant willen we hier een bijdrage aan leveren en een basis bieden voor nieuw onderzoek, informatie en educatie in Nederland.'
Otto: 'Intolerantie en agressie tegenover homo’s, lesbiennes en transgenders is niet alleen een probleem voor de gay community zelf, maar een maatschappelijke issue. Dit probleem willen we duidelijk aan de kaak stellen.'
Aandacht voor homogeweld
Vrijwel dagelijks is er sprake van homogeweld en op diverse scholen wordt het onderwerp bij voorlichting zelfs overgeslagen. Ondanks de media-aandacht is vaak onduidelijk welke maatregelen hierop volgen. Het nieuwe Gaykrant-platform wil daarom -naast het archief- op dit emancipatie- en veiligheidsthema onderzoeksjournalistiek bedrijven. Om de Gaykrant-historie zeker te stellen, maar ook actuele zaken onder de aandacht te brengen is de stichting op zoek naar fondsen en donaties.
Stichting Gaykrant wordt omarmd door oa Van Ons, WeDigital en ambassadeurs, waaronder Eveline van den Boom (voorzitter Patiëntenorganisatie Transvisie), Frits Huffnagel (o.a. voorzitter Stichting Amsterdam Gaypride), Lammert de Bruin (journalist bij EenVandaag) en Barry Paf (DJ & voice-over).
Mede-initiatiefnemer Hans Prummel (De Naamafdeling) is specialist op gebied van merknamen. Richard Otto (Tens Media) heeft afgelopen jaren diverse mediaplatformen opgezet en boeken uitgegeven, waaronder omroepplatform Spreekbuis, Vroom & Dreesmann en Verdwenen Merken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- website
- merk
- Hans Prummel
- lesbiennes
- biseksuelen
- Gaykrant
- LHBT
- herlancering
- platform
- magazine
- comeback
- Richard Otto
- homo's
- merknaam
- maandblad
- homoseksuelen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management