World Television Day: hoe is het anno 2017 met broadcasting?

World Television Day: hoe is het anno 2017 met broadcasting?
  • Media
  • 21 nov 2017 @ 10:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaOnderzoekTelevisie

Het is vandaag World Television Day. De Verenigde Naties deze dag in 1996 uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van televisie. De Global TV Group, bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties, grijpt dit jaar deze dag aan om voor het eerst gezamenlijk naar buiten te treden met nieuwe, wereldwijde cijfers over tv. De cijfers tonen aan dat televisie een krachtig reclamemedium is en blijft.

De Global TV Group is in 2013 in het leven geroepen om gezamenlijk TV te promoten en bestaat onder meer uit ThinkBox (UK), Video Advertising Bureau, Egta (EU) en de Screenforce-organisaties. De wereldwijde cijfers - afkomstig uit 19 landen - zijn opgenomen in het zogenaamde Global TV Deck en biedt adverteerders transparante, betrouwbare data en nieuwe inzichten. Het doel: de gebruikers van de databank eraan herinneren dat TV nog steeds een niet te onderschatten reclamemedium is. De nieuwe wereldwijde databank wordt jaarlijks geüpdatet met nieuwe data en gaat in op onderwerpen zoals bereik, populariteit, veerkracht, vertrouwen en impact en effectiviteit. 

Een van de zorgen in de tv-branche is dat merkveiligheid een belangrijke rode vlag is voor video-advertenties. Hoewel het belangrijk is om dit probleem aan te pakken, moet niet vergeten worden dat tv gevrijwaard blijft van die controverse. Televisie is een betrouwbaar medium, omdat het volgens de Global TV Group '100% transparant is, duidelijke regelgeving kent, maximaal meetbaar is en het grootste vertrouwen heeft van kijkers'.

Televisie heeft een groot bereik. Het medium bereikt ongeveer 70% van de bevolking van een land binnen één dag, 90% binnen één week en bijna iedereen binnen één maand. De unieke combinatie van dit grote bereik en de hoeveelheid tijd die aan TV-kijken wordt besteed, maken dit medium tot een krachtig platform voor adverteerders. 

  • In Nederland bereikt TV 96,3% van de bevolking binnen één maand. 
  • Een gemiddelde TV-reclamecampagne (400 GRP) krijgt in Nederland 63 miljoen views. 

Populariteit

Televisie is - in al zijn verschijningsvormen - ‘s werelds favoriete vorm van video. TV vertegenwoordigt volgens de beschikbare data 90% van de kijktijd van de gemiddelde kijker. De millennials, die het meest experimenteren met verschillende vormen van video, besteden in totaal 73% van hun kijktijd aan TV. 

  • In Ierland besteden 15-34 jarigen 69,4% van hun kijktijd aan TV. 
  • In Nederland vertegenwoordigt TV 94,4% van de kijktijd van de totale bevolking. 92% van TV wordt live gekeken (6+). 

In de afgelopen tien jaar is televisie opmerkelijk veerkrachtig gebleken in een tijd van immense disruptie. Ondanks de komst van SVOD-diensten als Netflix en online video-platforms als YouTube, is TV stabiel gebleven. De levensfase van de kijker blijkt nog steeds een significante invloed op kijkgedrag te hebben. 

  • In Spanje is de gemiddelde tijd die besteed wordt aan TV-kijken op een televisie in de laatste tien jaar toegenomen van 3 uur en 39 minuten in 2006 tot 3 uur en 51 minuten in 2016. 
  • Millennials kijken meer TV naarmate ze ouder worden en kinderen krijgen. In Italië kijken 16-24 jarigen 2 uur en 13 minuten per dag; de leeftijdsgroep 25-34 jarigen kijkt 2 uur en 38 minuten per dag en 25-34 jarigen met kinderen kijken 3 uur en 23 minuten. 

Vertrouwen en impact

Televisie is de meest vertrouwde vorm van reclame en heeft de grootste kans om consumenten aan het lachen te maken, ze te ontroeren of andere emoties op te wekken. 

  • TV is veruit de meest vertrouwde vorm van reclame in Canada. 36% van de volwassenen noemt TV het meest betrouwbare reclamemedium. Internetreclame wordt door maar 10% betrouwbaar gevonden. 
  • In Groot-Brittannië zegt 58% dat de kans dat ze reclames aantreffen die emoties opwekken bij TV het grootst is. Bij sociale media is dit 9% en bij kranten en websites is dit maar 6%. 

Effectiviteit: Adverteerders investeren in TV-reclame omdat dat werkt. Onderzoeken over de hele wereld tonen de effectiviteit van TV aan en de positieve impact die TV heeft op andere media. 

  • In België is de kans dat kijkers een merk herinneren naar aanleiding van een reclame drie keer groter op TV dan op YouTube (42% versus 15%). 
  • In Frankrijk neemt het verkeer op de website van een adverteerder tijdens een TV-campagne met 44% toe. 
  • In Groot-Brittannië neemt de effectiviteit van een campagne toe met 40% als TV eraan wordt toegevoegd. 
  • Duits onderzoek heeft aangetoond dat TV de Return on Investment met 222%, 123% en 112% doet toenemen, als het medium wordt toegevoegd aan respectievelijk radio, buitenreclame of tijdschriftcampagne. 

Fabrice Mollier, voorzitter egta & TF1 Distribution: 'De grote spelers in de TV-sector hebben op een inspirerende manier de handen ineengeslagen om hun diepgaande expertise en vernieuwende inzichten over de kracht van TV te delen. In het huidige, complexe medialandschap is het essentieel dat TV accurate data en bewezen efficiëntie kan leveren aan wereldwijde adverteerders en mediabureaus. Het geheel is duidelijk groter dan de som der delen. Egta is – als vertegenwoordiger van Global TV Group – trots dat het is gelukt de cijfers van 19 markten bij elkaar te brengen en zo de kracht van TV te benadrukken.'

Een samenvatting van het Global TV Deck is hier te downloaden. Kijk voor meer informatie over World Television Day op www.worldtelevisionday.com

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken