[column] Vijf redenen om podcasts op te nemen in je marketingmix
- Media
- 18 jul 2019 @ 00:29
- Link
-
Helga Voogd
Partner
Van Santen Netwerk - RadioInnovatieTrends
- 18 jul 2019 @ 00:29
- Helga Voogd
Podcasting is niet nieuw, maar wel hot. Het biedt enorm veel kansen. Oók B2B en voor kleine merken. Eigenlijk kunnen we er niet langer omheen.
Het is een trend die ik al langer nauwlettend volg. Persoonlijk luister ik ook graag naar podcasts. Dan laat ik me bijvoorbeeld helemaal bijpraten over ons vakgebied. Vooral tijdens verloren uurtjes in de auto, de trein en in de sportschool vind ik dat ideaal. En niet te vergeten binnenkort weer op vakantie. Verderop in deze blog ter inspiratie mijn top-5 favoriete podcasts (en ik ben benieuwd naar die van jou!).
Podcasts steeds populairder
Het is niet verwonderlijk dat podcasts in raptempo steeds populairder worden. In de afgelopen 15 jaar is het aanbod van podcasts enorm gegroeid. Niet alleen in aantallen maar ook in kwaliteit. Daarbij is de distributie enorm uitgebreid via alle platforms die er tegenwoordig zijn. En is het beluisteren van een podcast dankzij de smartphone en de smartspeaker vele malen toegankelijker geworden. Ik heb een paar indrukwekkende cijfers voor je. De potentie van podcasting is enorm, óók in Nederland!
Indrukwekkende cijfers
We kunnen veel verwachten van podcasting, ook in eigen land. Want Nederland is in Europa volgens het CBS niet alleen koploper als het gaat om internetgebruik (96,5%) en bezit van mobiele telefoons (90,3%). Naar schatting beschikken eind 2019 500.000 Nederlandse huishoudens ook over een smartspeaker, aldus PricewaterhouseCoopers. Nu al luisteren 1 miljoen Nederlanders regelmatig naar podcasts. In de VS hebben in 2019 al 51% ten minste 1 podcast beluisterd, tegen 44% in 2018 en 22% in 2009 (bron: Infinite Dial 19).
Adverteerders geloven in podcasting
Adverteerders zien dit ook. Dat is goed te merken aan de groei van de podcast-inkomsten in de VS. Die zijn in een jaar tijd bijna verdubbeld tot 313 miljoen dollar in 2018. Tegen 2020 wordt opnieuw een verdubbeling verwacht tot 659 miljoen dollar. Er zijn Amerikaanse podcasts die meer dan 1 miljoen dollar per jaar verdienen. Een opvallende uitschieter is The Daily, de podcast van de New York Times. Die heeft in 2018 meer dan 10 miljoen dollar aan podcastadvertenties opgebracht.
Daarbij geeft maar liefst 75% van de adverteerders aan hun advertentie-uitgaven in podcasts te verhogen (bron: onderzoek The Rise of Digital Audio Advertising). Een belangrijke reden die adverteerders gaven, was dat ze via podcasts op een geloofwaardige en boeiende manier hun merk kunnen laden. Je kunt letterlijk met een vertrouwde stem bij de luisteraar binnenkomen.
Enkele uitdagingen van podcasting
Tegelijkertijd kent podcasting ook uitdagingen. Het vraagt om heel specifieke keuzes. Bijvoorbeeld als het gaat om sonic branding: Hoe moet je als merk klinken? Welke stemmen passen daarbij en welke muziek? Bovendien blijft het meten van de bijdrage van een podcast een uitdaging. Toch kun je het succes meten. Niet alleen aan de hand van het aantal downloads. Er zijn andere aspecten die misschien nog wel belangrijker zijn. Denk aan het luistergedrag, de leeftijd en de locatie van je luisteraars. En de mate van engagement: het aantal reacties en de bereidheid om de podcast te delen. Daarbij is het van belang goed na te denken over de plek die je het medium geeft in de customer journey.
Waarom podcasten?
Hieronder vijf goede redenen voor marcommers om te podcasts op te nemen in je marketing-mix.
Wat maakt podcasten tot een succes?
Succesvol podcasten verschilt in de kern niet veel van andere digitale media. Want ook hier geldt: content is king, consistentie is queen. Ook bij podcasts is het belangrijk om consistent te zijn. Consistent op inhoud om informatief en relevant te zijn. En consistent in de frequentie zodat je top-of-mind blijft bij je luisteraars. Tot slot, is het ook hier voor de online vindbaarheid belangrijk om zorgvuldig je keywords te kiezen. Bijvoorbeeld in de naam, de omschrijving als ook de tags die je je podcasts meegeeft.
Mijn top-5 favoriete podcasts
Hieronder mijn top-5 favoriete podcasts die ik graag met je deel:
'Van Gogh belicht: de brieven', een aanrader en winnaar tijdens de Dutch Podcast Awards in de categorie 'Best Brand Story'
En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle podcasts over reizen, koken en de TED Talks waar ik graag naar luister...
Als bonus geef ik je nog de interessante luisterlijst die Frankwatching onlangs deelde. Een lijst met 25 podcasts waarmee je helemaal bijgepraat wordt over marketing, social media en persoonlijke ontwikkeling.
Kortom: duik deze zomer niet alleen in dat heerlijke zwembad. Maar ook in alles wat je aan podcasts kunt vinden op Spotify of iTunes en laat je vooral inspireren. Persoonlijk én zakelijk.
Vergeet daarbij niet je favorieten hieronder te delen want ik neem ze graag mee op vakantie! Fijne zomer en veel luisterplezier!
-
Helga Voogd
- Werkt bij: Van Santen Netwerk
- Functie: Partner
- Website:http://www.vansantennetwerk.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management