Trnd verheft consument tot micro influencer

Trnd verheft consument tot micro influencer
  • Algemeen
  • 4 nov 2016 @ 09:35
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 4 nov 2016 @ 09:35
  • Sales

Actief samenwerken met consumenten is het fundament onder de werkwijze van collaborative marketingbureau trnd. Consumenten begeleiden door de merkbeleving, het uitproberen van diensten en producten en hun mening erover vragen zijn daarmee integrale onderdelen van de trnd-propositie. ‘Wij helpen merken bij het managen van een optimale merkbeleving, waarbij alles gericht is op het opbouwen van duurzaam merkvertrouwen’, zo stelt managing director trnd Benelux Richard Timman.

De mantra ‘de consument centraal’ is bij veel merken een holle frase. Zo niet bij trnd, waar deze opdracht volgens communicatiemanager Renny Stein bij trnd diep verankerd is in alle vezels van het bureau. De community members, de zogeheten trndpartners, zijn naar haar zeggen key binnen deze strategie. Voor iedere campagne stelt trnd op maat een partnergroep samen. De partners nemen op vrijwillige basis deel aan de projecten [campagnes, red.]. Ze ontvangen de producten om uit te proberen en uit te delen in hun omgeving. ‘Vervolgens geven zij op grote schaal hun mening en feedback via het digitale platform. Daar gaan we ook de dialoog met iedere partner aan. Zo kreeg Dr. Oetker bijvoorbeeld rechtstreeks insights van consumenten waarmee zij aanvullingen konden doen op de receptuur van één van hun producten’, aldus Stein.  

Community
De community van trnd bestaat in Nederland inmiddels uit 100.000 consumenten. Van deze groep heeft 72 procent een baan, zo weet Timman. Deze database is opgebouwd door als trnd mensen zelf digitaal aan te schrijven en dankzij de inzet van reeds bestaande partners die mensen in hun omgeving enthousiast wisten te maken om zich ook in te schrijven. Tegelijkertijd gaan de werkzaamheden van de partners - voor een deel van hen - veel verder dan het simpelweg uitproberen van producten. Interactiviteit, engagement en activatie zijn bijvoorbeeld ook belangrijke activiteiten. Timman: ‘We geven binnen 24 uur antwoorden op vragen van de partners. Daarvoor trainen we voor iedere campagne specialisten op alle ins en outs van het product. De projectmanagers zijn daarmee het kloppende hart van de campagne. Zij zorgen voor een soepel verloop van de distributie van producten en begeleiden de partners tijdens de campagne. Ze staan in nauw contact met hen en zorgen voor betrokkenheid en activering door bijvoorbeeld twee blogs per week te schrijven.

Het bureau weet uit onderzoek dat word of mouth het meest krachtige instrument is binnen de marketingmix  

Word of mouth
Praten over merken en producten is een bijkomend effect van het uitproberen ervan. Het bureau weet uit onderzoek dat word of mouth het meest krachtige instrument is binnen de marketingmix. Deze kracht zit in de kwaliteit van het bereik, binnen een voor consumenten vertrouwde omgeving. Het is dan ook niet zo vreemd dat trnd grote merken als Procter & Gamble, Unilever, Libresse, Nutrilon en ABN Amro tot zijn clientèle mag rekenen. Door de trndmethode leren deze merken hun (potentiële) klanten niet meer alleen kennen door het jaarlijkse of periodieke marktonderzoek en ook niet uitsluitend door een algoritme dat bijvoorbeeld het klikgedrag van klanten op de website in beeld brengt. Het merk staat voorafgaand aan de introductie van een nieuw product of dienst in permanente verbinding met zijn doelgroepen en bereikt consumenten op die manier in het dagelijkse leven.

Boodschap
De bevindingen van de partners blijken vaak een schat aan learnings op te leveren die voor het merk direct toepasbaar zijn in de marketingstrategie. ‘Doordat je samenwerkt met je consumenten benut je als het ware hun potentie als co-marketeer, ook wel microinfluencer. Zij helpen jou dan namelijk om jouw boodschap te verspreiden binnen hun netwerk. De motivatie om dit te doen komt voort uit interesses en behoeften om kennis met anderen te delen, consumenten werken immers op vrijwillige basis met het merk samen. De effort die merken moeten leveren is zich kwetsbaar opstellen, laten zien wie je bent en waar je voor staat. Trnd helpt het merk om de boodschap op de mensen in de doelgroep over te brengen, faciliteert en optimaliseert de omgeving en vangt feedback en insights op’, zo besluit Stein.         

Duurzaam merkvertrouwen
Uitgangspunt van trnd is dat duurzaam merkvertrouwen het hoogste is dat merken kunnen behalen. Deze visie is ontstaan op basis van onderzoek van Erik Schoppen. ‘Een merk zal vertrouwd aan gaan voelen als de belofte en propositie van een merk de beleving overtreft. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat het steeds belangrijker wordt dat merken toegevoegde waarden weten te bieden aan het dagelijkse leven van consumenten. Dat is het hart van de merkbeleving’, aldus Stein.

Geschreven door Wout Maas.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken