5 tips voor de zoektocht naar jouw influencers

5 tips voor de zoektocht naar jouw influencers
  • Algemeen
  • 19 dec 2016 @ 08:55
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Steeds meer merken werken samen met influencers: bloggers, vloggers en andere bekende personen die hun persoonlijkheid koppelen aan een merk. Influencermarketing als mediakanaal is een volwassen begrip. Marketeers vertrouwen op de invloed van betaalde influencers, maar het vertrouwen van consumenten in aanbevelingen door onbetaalde influencers ligt vele malen hoger.

Aanbevelingen door mensen in je omgeving gelden als de meest betrouwbare vorm van marketing (Nielsen). Merken worden gevormd door de mening van consumenten en dat wat zij anderen over het merk vertellen. Het vertrouwen in aanbevelingen door onbetaalde mensen is 92%. Content gemaakt door influencers die worden betaald door het merk, wordt door 18% van de consumenten als een betrouwbare bron gezien. Influencermarketing heeft bij menig marketeer een vaste plek in de marketingstrategie verworven. Uit onderzoek door Altimeter blijkt dat het vinden van de juiste influencers als grootste uitdaging wordt ervaren. De meest krachtige influencers vind je immers niet door simpelweg te googlen. Dit zijn vijf aanbevelingen bij de zoektocht naar betrouwbare influencers:

1. Consumenten hebben minder vertrouwen in betaalde influencers.
Slechts 18% van de consumenten vertrouwt content die wordt gemaakt door influencers. Het vertrouwen in merkambassadeurs is daarentegen veel groter: maar liefst 92% vertrouwt op consumenten die zonder betaling een merk aanbevelen aan vrienden en mensen in hun omgeving.

2. Herken het verschil tussen reikwijdte en effect.
Een bekende blogger of een beroemdheid heeft met een achterban van duizenden volgers hoogstwaarschijnlijk een grote reikwijdte. Alleen, juist micro-influencers zijn ontzettend waardevol voor marketeers. Aanbevelingen door vrienden en familie worden namelijk nog steeds beschouwd als de meest betrouwbare vorm van marketing. Een micro-influencer is niet per se iemand met duizenden volgers op social media. Het gaat juist om ‘gewone’ consumenten. Consumenten die vanuit een passie, een interesse of een behoefte over merken en producten praten. Micro-influencers praten gemiddeld 22.2 keer vaker over producten dan de gemiddelde consument. Ook sturen ze direct aan op het proberen of kopen van een product. Ook Keller en Fay lieten in de studie How to use influencers to drive a word of mouth strategy het belang zien van zogenaamde micro-influencers.

3. Meer volgers betekent niet meer betrokkenheid.
Studie door Markerly laat zien dat Instagram-gebruikers met minder dan duizend volgers gemiddeld 8.03 likes en 0.56 comments per post krijgen. Dit is meer dan gebruikers met tussen de 1.000 en 10.000 volgers.

4. Onderschat niet de impact van offline WOM.
Off- en online word of mouth zijn belangrijke factoren die de aankoopmotivatie bepalen, waarbij offline WOM het sterkste is. Eén offline WOM-impressie jaagt de omzet vijf keer meer aan in vergelijking tot een paid media-impressie.

5. Juiste influencers vinden kost tijd en moeite.
Consumenten zijn kritischer dan ooit, goed geïnformeerd en maken bewust keuzes. Aandacht van de juiste influencers kun je niet kopen, maar moet je verdienen. Er is tijd en moeite nodig om jouw influencers te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is aan het dagelijkse leven. Het bieden van een optimale merkbeleving is hierbij van groot belang, consumenten hebben immers het laatste oordeel over merken. Stel je eens voor om de uitdaging van het vinden van jouw influencers samen aan te gaan met diezelfde consumenten. Door met jouw doelgroep samen te werken, vind je de beste influencers door het consumenten simpelweg zélf te vragen.

In het hart Samenwerken met influencers is investeren in een mediakanaal. Consumenten bepalen tegenwoordig zelf welk kanaal ze benutten. Door samen te werken met micro-influencers - jouw consumenten - investeer je in je doelgroep en in een duurzame relatie. Het effect is dan ook, ten opzichte van samenwerken met (betaalde) influencers, dat je consumenten bereikt in het hart van de merkbeleving. Actief samenwerken met consumenten is het fundament onder de werkwijze van collaborative marketingbureau trnd. Consumenten begeleiden door de merkbeleving, het uitproberen van diensten en producten en hun mening erover vragen zijn daarmee integrale onderdelen van de trnd-propositie.

 

tekst Renny Stein, trnd en Sjaak Hoogkamer

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken