Rapper Donnie gaat voor Statiemonnie

Rapper Donnie gaat voor Statiemonnie
  • Algemeen
  • 3 apr 2024 @ 10:37
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, start een grootschalige campagne met rapper Donnie om consumenten meer plastic flessen en blikjes in te laten leveren.

Ruim 95% van Nederland weet dat er statiegeld zit op blikjes en plastic flessen, maar levert deze nog niet altijd in. In de afgelopen drie jaar zijn Nederlanders daarom zo’n 374 miljoen euro aan statiegeld misgelopen. De doelstellingen voor het inzamelen van lege blikjes en flessen worden nog steeds niet gehaald. De afgelopen drie jaar ging meer dan een miljard euro om in het statiegeldsysteem in Nederland. Naar verwachting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit.

In 2024 ligt de focus op het omzetten van kennis naar gedrag. Hier zijn verschillende acties voor nodig. Een daarvan is een campagne met als doel het gedrag van consumenten te veranderen. Om dit doel te bereiken, start Statiegeld Nederland, onderdeel van Verpact, een landelijke campagne in samenwerking met Donnie, op onder andere tv, radio, socials en online kanalen.

Jeroen Hillen, directeur bij Statiegeld Nederland, licht toe: ‘Met de nieuwe campagne met Donnie in de hoofdrol willen we de consument op luchtige wijze aansporen de lege plastic flessen en blikjes in te leveren. Want ingeleverde statiegeldverpakkingen worden weer verwerkt tot grondstof. We willen Nederlanders dan ook bewust maken van de voordelen van inleveren; naast milieuvoordelen, krijg je namelijk ook je Statiemonnie terug!’

Get Statiemonnie met Donnie
De campagne is ontwikkeld door Noise Amsterdam. In eerste instantie is er gekeken welke belemmeringen de consument ervaart en hoe deze weggenomen kunnen worden. Daarnaast blijken het milieu en geld belangrijke motivaties om plastic flessen en blikjes in te leveren. De campagne is gebaseerd op een simpele en doeltreffende strategie: goed voorbeeld doet goed volgen. Er is gezocht naar iemand die een breed publiek aanspreekt, een boodschap luchtig en positief kan overbrengen én zonder belerend te zijn mensen kan motiveren. 

De campagne draait om rapper Donnie. Er is een track ontwikkeld, die weer is verdeeld in 10 verschillende video’s met een refrein waarin de kernboodschap naar voren komt: Keep bringing it back, Get Statiemonnie! Met ‘Statiemonnie’ iwil de campagne een nieuw begrip introduceren. Donnie speelt in elke video een andere rol: van scholier tot sportinstructeur, en laat zo zien dat er eigenlijk geen excuus meer is om je flessen en blikjes niet in te leveren. De campagne is onder andere op tv, radio, socials en online kanalen te zien en wordt in 2024 ook ondersteund met diverse pr-activaties.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken