[Onderzoek] Europese trends in b2b e-commerce
- B2b
- 20 okt 2015 @ 08:44
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - E-commerceOnderzoek
- 20 okt 2015 @ 08:44
- Redactie B2B
Marktonderzoekbureau UPS heeft de resultaten bekend gemaakt van het Europese onderzoek naar de effecten van B2B e-commerce op de markt van industriële distributeurs. Het onderzoek is uitgevoerd onder 719 professionele inkopers uit Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië. De gevonden trends hebben ook invloed op de Nederlandse markt. Één van de belangrijkste uitkomsten is dat het aantal ‘Direct-from-Manufacturer’ (DfM) aankopen sterk is toegenomen, 65 procent slaat de tussenhandelaar al over en bestelt direct bij de producent.
Die trend, samen met de hoge verwachtingen van B2B e-commerce, zorgt ervoor dat industriële distributeurs hun business model moeten aanpassen.
Nog meer belangrijke uitkomsten:
- Veel van de inkopers, namelijk 78 procent , verwacht van leveranciers dat ze hen meer service bieden na de aankoop, zoals installatie, reparatie en onderhoud.
- De online kanalen worden steeds belangrijker. Het is de beste manier voor industriële distributeurs om gevonden te worden en bovendien geeft 42 procent van de ondervraagden aan dat ze meer dan 50 procent van hun budget online besteden. En 85 procent geeft aan dat ze verwachten dat die online bestedingen in de komende jaren toenemen. Toch is meer dan een derde (34%) van de inkopers ontevreden over de website van hun leverancier, hier liggen dus kansen voor de distributeurs.
- Er liggen kansen voor de distributeurs die cross-border opereren en een consistente (post-sales) service kunnen aanbieden, 64 procent van de respondenten geeft namelijk aan dat ze leveranciers uit andere markten in overweging nemen indien die de gewenste kwaliteit en betrouwbaarheid bieden.
Behoud marktpositie
‘Zodra aan de prijs- en kwaliteitseisen wordt voldaan gaan de klanten op zoek naar de verkopers die het beste bij hen past. Dat kan zijn door een gemakkelijke website. Een betere service op gewoonweg sneller antwoord krijgen op vragen’, zegt Scott Aubuchon, Vice President Marketing bij UPS Europe. ‘Om hun marktpositie te behouden moeten de distributeurs hun verkoopmodel aanpassen en een uitstekende service bieden.’
Via deze link kunnen de bijbehorende whitepaper en infographics gedownload worden.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- verkoopmodel
- Marktonderzoek
- marktpositie
- service
- b2b e-commerce
- UPS
- online
- groothandel
- website
- Europa
- leveranciers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 18,... 09-05-2025
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management