Hardwell stapt als eerste DJ in blockchain
- B2b
- 17 okt 2016 @ 12:18
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkInnovatie
- 17 okt 2016 @ 12:18
- Redactie B2B
Hardwell gaat als eerste DJ zijn rechten en betalingsstromen vastleggen in een blockchain. De Nederlandse top-DJ verwacht dat de technologie binnen afzienbare tijd gaat zorgen voor meer transparantie en een eerlijkere verdeling van rechten en gelden. Hardwell: ‘Dit gaat de muziekindustrie ingrijpend en voorgoed veranderen.’
De muziekindustrie staat bekend om zijn ingewikkelde structuur van afrekenen, met veel betrokken partijen en weinig transparantie. Het gevolg is dat artiesten vaak jaren moeten wachten op uitbetaling, terwijl labels, muzikanten en andere vertegenwoordigers elkaar regelmatig argwanend behandelen.
Geen tussenpersonen
De blockchain-technologie moet uitkomst bieden. Oorspronkelijk bedoeld voor transacties met de virtuele munteenheid bitcoin wordt de techniek inmiddels toegepast bij transacties met alles wat waarde bezit. Blockchain is namelijk bij uitstek geschikt voor het uitschakelen van onnodige tussenpersonen. Bij het registeren en beheren van intellectueel eigendom in de muziekwereld kan blockchain dienen als derde, onafhankelijke partij, die het afrekenproces sneller, efficiënter en goedkoper maakt. Het resultaat: betrouwbare authenticatie van muziek en een eerlijkere verdeling van rechten en gelden.
Transparanter
Hardwell neemt in samenwerking met Rightsshare het voortouw door als eerste artiest de rechten van zijn muziek en zijn eigen label Revealed Recordings vast te leggen in een blockchain-platform. ‘Met mijn team kijk ik continu welke innovaties en nieuwe technologieën we in kunnen inzetten. Zoals ik met mijn chatbot het contact met mijn fans wil intensiveren, wil ik met dit blockchain-avontuur de hele keten veranderen en transparanter maken. Dat is voor elke muzikant in dit digitale tijdperk enorm belangrijk en ik ben blij dat ik de kans krijg als eerste deze stap te zetten. Binnen een paar jaar gaat dit de complete muziekindustrie ingrijpend en voorgoed veranderen’, aldus de DJ.
Chris van Houten van Rightsshare, dat de blockchain bouwde, licht toe: ‘Dit blockchain-platform stelt Hardwell in staat om zijn activiteiten te controleren en alle streaming-inkomsten van zijn eigen nummers meteen te ontvangen. Door deze techniek weten Spotify, YouTube en straks ook Facebook bij ieder nummer wie ze hoeveel moeten uitbetalen.’
Pionier
Denis Doeland, digitaal adviseur van Hardwell’s Sorted Management: ‘Hardwell is een mooi voorbeeld van een DJ die wil pionieren in de snel veranderende muziekindustrie. Contact met fans staat voor hem voorop. De digitale wereld zorgt dat hij direct contact met zijn fans heeft en kan behouden. Blockchain is een mooi middel om het contact met de fans op termijn te intensiveren. Naast dat de blockchain voor een snellere en meer transparante afrekening zorgt, wordt ook duidelijk welke fan van welke muziek houdt. De blockchain zal niet alleen via Hardwells website beschikbaar zijn, maar naar verwachting worden straks diensten als Spotify en Apple Music ook aangesloten. Hardwell is hiermee een absolute voorloper in de muziekindustrie.’
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing