Marketing & Sales Alignment
- B2b
- 2 okt 2013 @ 13:28
- Link
-
Reg van Steen
sectordirecteur Business and Finance
TNS Nipo - Innovatie
- 2 okt 2013 @ 13:28
- Reg van Steen
Zoals Amsterdam niet zonder Eva kan, en Julia niets is zonder haar Romeo, zo kunnen Marketing en Sales in B2B elkaar niet missen. Als je het goed bekijkt zijn het eigenlijk twee zijden van dezelfde commerciële munt. Toch is er iets raars aan de hand. Want in menig B2B-organisatie zijn ze juist van elkaar gescheiden: je hebt de afdeling marketing en (soms zelfs een eind verderop) de afdeling sales. Dat zijn geen Romeo en Julia meer, het lijkt eerder op George en Martha in Who’s afraid of Virginia Woolf.
Ingesleten patronen
Sommigen zijn zich van geen kwaad bewust: (“zo doen we dat hier al jaren”) of berusten bij de veronderstelling dat het nu eenmaal historisch zo is gegroeid. Ze wijzen op de buitenwereld waar je immers gescheiden opleidingen hebt voor sales en voor marketing. Het zouden ook totaal verschillende typen medewerkers zijn. Wat dacht je trouwens van het feit dat er afzonderlijke brancheorganisaties zijn: NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) en SMA (Sales Management Association)? Het is toch heel normaal dat marketing en sales gescheiden disciplines vormen?
Samensmelting
Bij kleine, bloeiende B2B-organisaties bestaat deze scheiding niet. Waarom dan wel bij grotere organisaties? Ik pleit voor het opheffen van deze kunstmatige scheiding. Wat voor zin heeft het om de belangen van marketing na te streven of de belangen van sales. When the success of your business is less important than the success of your marketing, something is seriously wrong. We hebben allemaal hetzelfde einddoel: het success van onze business in B2B. Daarom pleit ik voor een samensmelting in één commerciële discipline. De discipline die het doel heeft de commerciële resultaat van de organisatie te versterken door voortdurend de marktpropositie te verbeteren. Een bedrijf met zo’n commerciële structuur heeft Marketing & Sales Alignment niet meer nodig.
-
Reg van Steen
- Werkt bij: TNS Nipo
- Functie: sectordirecteur Business and Finance
- Website:http://www.tns-nipo.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bidfood introduceert eigen commerce media netwerk
- De marketingtransfers van week 17, 2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor gerichte B2B-advertenties
- Spotler neemt Lets Get Digital over
- Stef de Reeder van ABN Amro: 'Marketing is veel meer dan...
- Wing Cheung op Nima Marketing Day: 'Van onenightstand...
Laatste Nieuws
- Nima Marketing Day: 'De haven van... 06-05-2025
- Nederlandse bedrijven bouwen samen... 06-05-2025
- De marketingtransfers van week 17,... 02-05-2025
- Bidfood introduceert eigen commerce... 01-05-2025
- LinkedIn lanceert BrandLink voor... 01-05-2025
- Spotler neemt Lets Get Digital over30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management