Marketing & Sales Alignment

  • B2b
  • 2 okt 2013 @ 13:28
  • Link
  • Reg van Steen
    Reg van Steen

    sectordirecteur Business and Finance
    TNS Nipo
  • Innovatie

Zoals Amsterdam niet zonder Eva kan, en Julia niets is zonder haar Romeo, zo kunnen Marketing en Sales in B2B elkaar niet missen. Als je het goed bekijkt zijn het eigenlijk twee zijden van dezelfde commerciële munt. Toch is er iets raars aan de hand. Want in menig B2B-organisatie zijn ze juist van elkaar gescheiden: je hebt de afdeling marketing en (soms zelfs een eind verderop) de afdeling sales. Dat zijn geen Romeo en Julia meer, het lijkt eerder op George en Martha in Who’s afraid of Virginia Woolf.

Ingesleten patronen
Sommigen zijn zich van geen kwaad bewust: (“zo doen we dat hier al jaren”) of berusten bij de veronderstelling dat het nu eenmaal historisch zo is gegroeid. Ze wijzen op de buitenwereld waar je immers gescheiden opleidingen hebt voor sales en voor marketing. Het zouden ook totaal verschillende typen medewerkers zijn. Wat dacht je trouwens van het feit dat er afzonderlijke brancheorganisaties zijn: NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) en SMA (Sales Management Association)? Het is toch heel normaal dat marketing en sales gescheiden disciplines vormen?

Samensmelting
Bij kleine, bloeiende B2B-organisaties bestaat deze scheiding niet. Waarom dan wel bij grotere organisaties? Ik pleit voor het opheffen van deze kunstmatige scheiding. Wat voor zin heeft het om de belangen van marketing na te streven of de belangen van sales. When the success of your business is less important than the success of your marketing, something is seriously wrong. We hebben allemaal hetzelfde einddoel: het success van onze business in B2B. Daarom pleit ik voor een samensmelting in één commerciële discipline. De discipline die het doel heeft de commerciële resultaat van de organisatie te versterken door voortdurend de marktpropositie te verbeteren. Een bedrijf met zo’n commerciële structuur heeft Marketing & Sales Alignment niet meer nodig.

Reg van Steen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken