Mix van gamification en contentmarketing is een explosieve Nieuwjaarscocktail

Mix van gamification en contentmarketing  is een explosieve Nieuwjaarscocktail
  • B2b
  • 17 dec 2013 @ 11:38
  • Link
  • Sander Frans
    Sander Frans

    Chief Brand Officer
    Bizboard
  • ContentInnovatie

Velen hebben inmiddels de eindsprint ingezet. Ben jij klaar voor 2014? Biedt het ontwikkelde toekomstplan voldoende perspectief om op korte, midden en lange termijn snel te kunnen inspelen op veranderingen? Een elk jaar terugkerend en fascinerend fenomeen om dit te spiegelen zijn de trendlijstjes voor 2014 en verdere toekomst. Welke trends, denk je, gaan een belangrijke rol spelen op basis van ontwikkelde plannen, ervaringen en inzicht? Twee trends die mij op die lijstjes opvallen en die ik bij een aantal lopende projecten sterk zie terugkomen zijn gamification en contentmarketing.

Gamification is een term die is ontstaan in 2002. Toch heeft het pas sinds 2010 zijn weg naar de marketingwereld gevonden. Kort samengevat is gamification het toepassen van gametechnieken in niet-game omgevingen. Gartner voorspelt dat 70 procent van de 2000 grootste organisaties ter wereld voor het einde van 2014 in ieder geval één gamification toepassing ontwikkelt. Opvallend daarbij is dat 80% van alle bedrijven er niet in slaagt hun doelstellingen te behalen door het slecht of niet toepassen van het gamification design framework.

Contentmarketing. Het niet meer richten op het what (wat verkocht wordt), maar meer gericht op het why: waarom doen we wat we doen? Storytelling. Grote bedrijven als Procter & Gamble, Red Bull en Coca Cola weten het als geen ander en gaan zelfs zover dat ze een eigen mediabureau hebben opgericht. Het gaat niet meer alleen over de producten die ze verkopen; maar vooral over de lifestyle waar ze voor staan en de onderwerpen die de doelgroep raken.

Beide trends zijn voor bedrijven alleen al een uitdaging op zich. Maar combineer deze en je komt tot een explosieve cocktail. Kijk naar de traditionele games markt. De populairste games zitten vol met kwalitatief hoogwaardige, storytelling content. Dit ontbreekt echter nog vaak binnen gamification toepassingen waar al snel wordt gegrepen naar het simpelweg alleen inzetten van punten, badges en leaderboards (PBL’s). Contentmarketing biedt een kwalitatief hoogwaardige invulling voor gamification en vormt een solide basis om verdieping aan te brengen binnen het ontwikkelen van het gamification design framework. Gamification biedt daarentegen een effectieve oplossing om engagement statistieken (unique views, page views, spend time) sterk te verbeteren en om contentmarketing beter onder de aandacht te brengen.

Hoe zou het eruit zien als je dit loslaat binnen bedrijfsprocessen? Engagement, doelstellingen, beloningen en talent ontdekken krijgen opeens een hele andere dimensie. Weet jij meer dan je collega? Wie zijn kanshebbers voor een nieuwe functie? Ervaring en CV kan opeens ondergeschikt worden en carrière switches, doorgroei mogelijkheden liggen voor iedereen binnen handbereik. Daarnaast krijgt content creatie veel meer richting en diepgang dan alleen te vertellen wat de top van de organisatie belangrijk vindt. Het plaatsen van content, het lezen ervan, waarderen en reageren is op een prikkelende manier rewarding en het gebruik van het intranet of applicaties wordt opeens a lot more fun.

Dat is uiteindelijk toch iets wat elke HR afdeling zou willen?
 

Sander Frans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken