B2b contentmarketing in de High-Tech sector: 4 interessante bevindingen

B2b contentmarketing in de High-Tech sector: 4 interessante bevindingen
  • B2b
  • 15 okt 2016 @ 09:10
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • OnderzoekCommunicatieMarketing

Een onmisbaar onderdeel in een iedere goed uitgedokterde digitale marketing strategie voor b2b-ondernemingen is: het aanbieden van content, die relevant is voor je ideale klant op de juiste plaats en het juiste moment. In dit artikel zet ik een aantal bevindingen uit dit onderzoek op een rijtje en stel ik steeds de vraag ‘zou er inmiddels iets veranderd zijn aan de statistieken?’

Al surfend over het web viel mijn oog op een onderzoek uit 2013 naar het gebruik van content marketing in de high-tech sector: "B2B Content Marketing Trends 2013 [SlideShare]". In het onderzoeksrapport zijn de resultaten verzameld uit een vragenlijst, gesteld aan meer dan 800 marketeers, die werkzaam zijn in de high-tech-sector.

1.  Het voornaamste doel van contentmarketing is leadgeneratie
Uit het onderzoek komt naar voren dat meer dan 70 procent van de ondervraagde high-tech-marketeers content inzet voor het genereren van leads. Slechts 35 procent gebruikt content als onderdeel van lead nurturing campagnes.

 

2. Case studies en klant testimonials worden gezien als de meest effectieve contentvormen
Volgens het onderzoek neemt de effectiviteit van de "white paper" als vorm van content af. In hetzelfde onderzoek van 2012 werd deze namelijk nog genoemd als 1 van de 2 meest effectieve vormen, in 2013 is de white paper gezakt naar plaats nummer 6. Wat ik zelf verder opvallend vind is de grote mate van ondervonden ineffectiviteit van persberichten, print magazines, maar ook social media (hoewel ik niet kon achterhalen, wat men nu precies met social media als content vorm bedoelt). Ook lijkt de vorm "online games" niet aan te slaan in deze bedrijfstak.

3. Relevantie is dé bepalende factor voor de effectiviteit van content
Het lijkt een redelijk open deur, maar toch is het niet gemakkelijk om content te publiceren die relevant is voor je ideale klantgroepen. Vaak lijken high-tech bedrijven immers de neiging te hebben om in hun content de focus te leggen op de innovativiteit en het technische vernuft van hun producten in plaats van te beschrijven hoe deze producten het "dagelijkse zakelijke leven" van hun beoogde ideale klant (buyer persona) zouden kunnen vergemakkelijken. Dit lijkt mij een nog steeds actuele uitdaging voor veel high-tech bedrijven.

4. LinkedIn is het meest effectieve kanaal om content te delen voor b2b ondernemingen in de high-tech
Maar liefst 85 procent van de ondervraagde marketeers vindt LinkedIn het meest effectieve social media platform om hun content onder de aandacht te brengen van hun beoogde publiek. Andere interessante social media kanalen voor het delen van b2b content zijn YouTube, Twitter en SlideShare. Opvallend is de sterke daling van de populariteit van Facebook als publicatie-medium in deze bedrijfstak. Ook Google+ komt er in het onderzoek bekaaid vanaf... Ik denk dat verdeling van populariteit van deze kanalen na drie jaar nog onveranderd is en de populariteit van LinkedIn onder b2b organisaties zelfs is toegenomen.

 

Welke vormen van content gebruik jij als b2b marketeer en is dit de afgelopen jaren sterk veranderd? Ik ben benieuwd!

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken